zondag 24 november 2019

Geen Monster maar Bertus..... en Sinterklaas!



Aanvankelijk was het plan om zaterdag mee te doen aan een duin/strandloop in Monster (5,7 km, onderdeel van de Halve Marathon van Monster) maar ik had mij nog niet vooringeschreven. Dus toen gistermorgen het voorstel van onze dochter kwam om 'ergens' met de kleinkinderen een sinterklaasevenement te bezoeken, kon ik snel schakelen. Geen Monster dus, maar wel vanmorgen vijf kilometer in Delft, de maandelijkse Bertusloop.

Zowel tijdens de 'Monsterloop' als bij Bertus was het niet echt novemberweer zoals ten tijde dat ik onderstaande tekening maakte, integendeel. Maar dat vond ik helemaal niet erg... Weinig wind, zonnetje, met 10 graden een meer dan redelijke temperatuur, kortom: prima loopweer.

Na de langzame duurloop van vorige week, probeerde ik vanmorgen met iets meer 'drive' te lopen.
De eerste twee kilometers gingen nog wel. Maar door gewichtstoename en weinig (loop)training is de conditie iets achteruitgegaan maar goed, daar wordt aan gewerkt. Na iets meer dan 28 minuten kwam ik over de finish en dat kan er, gelet op het vorenstaande, best mee door.


Het sinterklaasevenement van afgelopen zaterdag werd uiteindelijk 'Het kasteel van Sinterklaas'.  Dat was het Muiderslot, waar de goedheiligman met zijn gevolg momenteel logeert.

Het was erg gezellig, twee jeugdige pieten verwelkomden de bezoekers met wat lekkers. Ook op het kasteelplein was genoeg te doen voor de kinderen. Zo was er het paard van sinterklaas, een zachtaardige schimmel die zich het geaai en gestreel van honderden kinderhandjes met veel geduld liet welgevallen.


Verder waren er allerlei spelletjes, waarbij de pieten stuk voor stuk hun best deden om het iedereen naar de zin te maken. Ook kon men binnen het kasteel, na een lange beklimming van een wenteltrap, diverse vertrekken bereiken waar kinderen konden knutselen en spelletjes doen, van pietenmutsen maken tot sjoelbakken. Hoogtepunt was natuurlijk het bezoek aan sinterklaas op de bovenste verdieping.


Alleen - sorry hoor, ik moet het even kwijt - vond ik het opvallend dat er uitsluitend roetveegpieten waren, of liever gezegd 'witte' pieten met hier en daar een streepje.

De (vooral kleine) kinderen zitten daar niet zo mee, ze accepteren die witte pieten ook maar als ouder en meer traditioneel persoon heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik zeer 'pro zwarte piet' ben en blijf. Alleen dreigt dat nu - mede door alle reuring op sociale media - een 'onfatsoenlijke' mening te worden... Okee, het is een kinderfeest maar goed, waarom dan geen mix?


Maar dit gezegd hebbende, was het toch een gezellige middag. Wel werd het op de dag, nadat de zon achter een wolkendek verdween, ijzig koud. Ik was er niet op gekleed (geen winterjack) dus vluchtte ik een aantal malen naar binnen, in het café waar genoeg te eten en te drinken was.

Aan het eind van de middag reden we met dochterlief en kleindochters terug naar Den Haag, waar we de dag afsloten met een goede maaltijd bij Sint Joris en de Draak.

Geen opmerkingen: