vrijdag 21 april 2023

Mooie expositie van Vlaamse meesters in Kunstmuseum!

Edgar Tytgat: Les Vieillards Tragiques

Dinsdag planten, aarde en wat dies meer zij in diverse tuincentra gekocht en in de tuin bezig geweest. Al met al een dagje van veel sjouwen en bukken om planten in te graven. Daags erna (op woensdag dus) merkte ik dat wel bij het bankdrukken, maar daarna heb ik zo'n vijftig minuten gelopen op het veld naast het clubhuis inclusief vier keer vier minuten tempo (d.w.z. wat voor mij tegenwoordig tempo is ;-)). Het was toen prachtig zonnig weer. Later die dag heb ik lekker een uurtje in de zon gezeten in de tuin, terwijl in de vijver bruine kikkers bruiloft aan het vieren waren. Er drijft nu een klompje kikkerdril.

Gisteren (donderdag) was het - na een mooie zonnige woensdag - onaangenaam koud. Dus weer wat aan het schilderen geslagen. Lang binnenzitten was echter geen optie: al weken zitten we in de herrie van toekomstige buren die hun bovenwoning volledig laten strippen. Kortom een mooi moment voor een museumbezoek.

Daarvan had ik geen spijt: er zijn momenteel nieuwe exposities in het Kunstmuseum Den Haag. Anders dan ik normaal gewend ben te doen, heb ik er ditmaal één bezocht: Vlaams Expressionisme, heerlijke herinneringen.

Het was (of 'is', want t/m 20 augustus te bezichtigen) een mooie tentoonstelling van vele meesterwerken van befaamde vlaamse kunstenaars als Gustave en Léon de Smet, Frits van de Berghe, Edgar Tytgat, Constant Permeke en Jozef Cantré.

Daarnaast werden ook foto's van schrijver Stijn Streuvels geëxposeerd, die net als de schilders van het Vlaamse expressionisme vaak het pure en eenvoudige van het landelijke leven bezong. 


Kunstliefhebbers, gaat dat zien! Veel zal ik er niet over vertellen (ik verwijs naar de site van het Kunstmuseum en de expositie zelf) maar wat mij bijvoorbeeld opviel was dat Gustave de Smet in betrekkelijk korte tijd zowel impressionistisch als meer kubistisch werk maakte. De 'Roze mevrouw' hieronder is overigens een impressionistisch schilderij van Leon de Smet, zijn broer.


Kaartspelers - Gustave de Smet

Vrouw bij de rozelaar - Gustave de Smet



Geen opmerkingen: