donderdag 3 maart 2016

De CPC in 1980!



Gisteren het laatste loopje (van een uur in dl 1/2) vóór de CPC gelopen. Dit na de training in het krachthonk en tussen de buien door. Nu een paar dagen rust - er gaat wel gewandeld worden, en misschien vrijdag of zaterdag nog een half uurtje joggen - en dan klaar voor de halve marathon.


Mijn hoeveelste CPC wordt dit? Geen idee, mijn tigtste. Hoe leuk is het om eens terug te blikken op een van de vroegere edities van de CPC, toen nog keurig City-Pier-City loop genaamd.

Wij spreken over de CPC 1980. Op dit blog staan de complete uitslagen van de halve marathon, enkele foto's en enkele krantenknipsels uit die tijd. Met bijzondere dank aan Joop Nennie (zie loper met baard en bril hiernaast), uit wiens plakboeken ik mocht putten.

Het was een internationale halve marathon waaraan toplopers uit Noorwegen, Denemarken, Engeland, Duitsland en Italië deelnamen. En uit Nederland uiteraard, met onder anderen Gerard Nijboer die toen tweede werd, direct na het Noorse 'kanon' Øyvind Dahl.

Maar ook liepen regionale en lokale toppers mee: Jacques Valentin, Hans Vrolijk, Mulay Najib, en van onze club destijds (V&LT-C) onder anderen Wim Hartman, Theun Hoff, Hans Bongaertz, Andri Binsbergen, Peter Kriek, Arnold Poels, ikzelf, Joop Nennie en Jaap Raaphorst. Het is al lang geleden, een aantal van genoemde atleten is niet meer onder ons.

Zelf liep ik toen 1:24', een of twee jaar later liep ik mijn snelste halve marathontijd (1:21' en nog wat). Daarmee was je een 'aardige loper' maar niet meer dan dat. Het is ook maar waar je je mee vergelijkt. Toentertijd was het zo dat als je langer dan 1 uur 50 minuten over de halve marathon deed, je uit de race werd genomen. Curieus is dat clubgenoot Michel van Osch - vandaag de dag, als 65 plusser, een voortreffelijk atleet die al twee keer (ook dit jaar) in zijn klasse Nederlands Kampioen is geworden bij polsstokhoogspringen - als laatste (van de 'toegestanen') is gefinishd in ruim 1 uur en 50 minuten. Een tijd waar menigeen vandaag de dag alleen maar van kan dromen. Ik ook, maar dromen mag als je bijna achtenzestig bent...





3 opmerkingen:

Unknown zei

Wat leuk om deze oude uitslagen tegen te komen, ik heb zelf nog meegelopen op naam van c Aleweinse 133,34 en s’avond in Rotterdam mijn huidige vrouw ontmoet. Groet Willem Verhaar

Hans Overdiek zei

Heel leuk om dit terug te zien! Deed zelf ook mee in 1980 en werd blijkbaar 64e, vlak achter Marja Wokke, die toen het wereldrecord op de 1/2 marathon voor vrouwen liep.
In die tijd trainde ik bij AAC, trainer was destijds wijlen Bob Boverman.
Omdat Marja Wokke zo goed was, liet hij haar meetrainen op de baan met ons, selectie mannen midden- en lange afstandlopers van AAC.
Dat ging zelfs zover dat ze in de kleedkamer na afloop van de training gewoon ging mee douchen!
Inmiddels woon ik al heel lang in Den Haag, vlakbij de atletiekbaan van Haag, en vind ik het fantastisch om in het Westduinpark en op het Zuiderstrand te kunnen hardlopen!

Fred van der Gon Netscher zei

Hallo Hans,

Ik moest even zoeken waar jij jouw commentaar had geplaatst maar, zoals je ziet, heb het gevonden! Jij kon er ook wat van, zag ik. Zelf was ik minder snel maar met een snelste tijd van 1.21 en nog wat (ik meen in '81 of '82) hoef ik mij niet te schamen. En ach, als je naar de tijden van de echte toppers kijkt is alles relatief.

Er is op Facebook ook een site 'Hardloopuitslagen van weleer' waar je na aanmelding en 'goedkeuring' ook zelf oude uitslagenlijsten en eventuele foto's uit die tijd kunt plaatsen. Wel zo leuk nu dergelijke oude lijsten zelden of nooit op internet te vinden zijn.

Wellicht tot ziens op de club! (Haag Atletiek).

Groeten van Fred van der Gon Netscher