maandag 7 maart 2016

CPC achter de natte rug!

Bij het 8 km punt liep ik er nog fris en fruitig bij... (foto Daniël Verkade)
Gisteren was dus de grote dag. Heel Den Haag stond weer op zijn kop vanwege de CPC-loop, die ditmaal voor de tigtste keer werd gelopen. Ook ik heb voor de zoveelste keer de stoute hardloopschoenen aangetrokken, en bovendien twee 'laagjes' en een jackje, want voorspeld werd dat het behoorlijk fris zou worden

Om kwart over twaalf was ik al bij het start- en finishgebied, omdat ik daar nog wat foto's van de 10 km lopers wilde maken. Ik heb mij beperkt tot de snelste en snellere dames en heren op deze afstand. Ook nog een filmpje van de eerste lopers op de 10 kilometer...

Daarna deels omgekleed in een verkleedtent en mijn sporttas met spullen naar het gedeelte gebracht waar de Haag-atleten zich hadden verzameld. Daar waren ook al een aantal 10 km lopers en loopsters die zojuist gefinishd waren.

Ook onze club heeft zich laten zien op deze afstand. Zo werden Pascal van Troost, Yunis Stitan en Jeroen Vanson respectievelijk derde, tiende en zeventiende man op deze afstand, terwijl bij de dames Irene Aldersma vierde dame was en Marjolein Dam zestiende. Even daarna zag ik van Groep 5 Marianne Nijmeijer, Patrick Meijer, Ellis Stolwijk en Katelijne binnenkomen. Ook Sylvana van Rijswijk liep een PR met 49 minuten, maar ik was toen al op weg naar het 'HAAG area' op het Malieveld.

Maar ook op de halve marathon is goed gepresteerd, waarbij vooral opviel dat een aantal jongere dames flink progressie hebben gemaakt de laatste tijd. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Karin Day, Miriam Klop, Karin Delfos en Nicolette Immerzeel, maar ook wat oudere dames onder wie Alice de Klerk liepen als een speer. En nu zie ik ongetwijfeld een aantal over het hoofd, dat is het nadeel van 'name dropping'.

Van de 'naasten' zag ik dat ook Arne en onze trainer Berry Verkijk heel goed hadden gelopen. Allemaal top!

Marjolein Dam blij met haar 42'48'' op de 10 km
Zelf had ik mij een paar maanden geleden tegen beter weten in, maar vanwege de jarenlange traditie, weer ingeschreven voor de halve marathon. Al jaren is de CPC niet 'mijn' halve marathon, weliswaar liep ik hier in het stenen tijdperk (jaren tachtig) en via het oude parcours deels door de duinen richting Meijendel goed, maar het parcours van het laatste decennium is niet mijn ding. Veel 'vals plat' en dat ervaar ik als slopend. Ook weet ik het mindere lopen steeds aan een zwaarder lichaamsgewicht rond deze tijd van het jaar. Dit keer heb ik daar uitdrukkelijk op gelet maar het is nog steeds een respectabele 79 kilo. 

Toch weer welgemoed aan de start. Onder anderen met een aantal dames van mijn trainingsgroep en leeftijdgenoot Hans Simonis stond ik ruim drie kwartier voor vertrek in startvak 2, 'de groene golf'. Gelukkig bleef het - afgezien van een paar minuten vlak voor de start van onze startgolf - droog en met het schaarse zonnetje werd het zowaar een beetje aangenaam.

Maar dan was daar toch het moment van vertrek. Meteen maar een beetje normaal doorlopen, dat werkt beter dan te snel of te langzaam van start gaan. 

De eerste tien kilometers gingen eigenlijk best goed, met aardige tussentijden en bij het 8 km punt bij de De Savornin Lohmanlaan een korte onderbreking om ega, dochter, schoonzoon en kleindochter Chloë te begroeten, even snel een paar foto's te laten maken en door maar weer. Op de Segbroeklaan richting Houtrustbrug kreeg ik het al zwaar vanwege dat moordende vals plat, de ontspanning verdween geleidelijk aan uit het lopen. Toch maar doorbuffelen, de Van Boetzelaerlaan op, daarna via de haven de boulevard op - met ook daar veel klimwerk en eventjes wat tegenwind - en uiteindelijk via het Gevers Deynootplein dat lange stuk, zeg drie kilometer, naar de finish. In de laatste kilometer zat ik er flink doorheen, ik kon nauwelijks meer zuurstof opnemen en moest een paar keer overgaan tot wandeltempo maar niet te lang natuurlijk. Uiteindelijk was daar het pad linksaf langs het Malieveld, van waar het nog maar een paar honderd meter was naar de finish.

Pas later, tijdens een etentje met mijn vorige groep, bleek dat ik onder de twee uur was gebleven, 1'59''48. Daar ben ik best tevreden mee. Een mooie start van een lenteseizoen vol loopjes!


's Avonds werd er met een aantal mensen van Groep 5 gezellig en lekker gegeten bij de nieuwe 'Italiaan' aan het Goudenregenplein, in het pand waar voorheen Sarina zat. En vanavond weer een etentje, maar ditmaal met de huidige trainingsgroep waar overigens ook iedereen goed heeft gepresteerd!

Geen opmerkingen: