donderdag 16 januari 2020

Zo is het Manet...

.... Oh nee, het is Monet, ik haal die twee namen van beroemde schilders altijd door elkaar. Mooie expositie, kom ik straks op terug. Maar eerst een loopupdate.

Had mij niet ingeschreven voor het Zorg en Zekerheidscircuit, maar nu blijkt - met dank aan Mattijs van Dulkenraad, die mij hierop attendeerde - dat ik bij de Nieuwjaarsloop in Leiden ben uitgeloot voor een gratis startnummer voor de Uithoornloop op 26 januari. Ik was een van de circa twintig gelukkigen.

Leuk, ik zal daar wederom vijf kilometer gaan lopen. De week daarop wordt het de mini marathon in Apeldoorn, zestien kilometer. Wel andere koek omdat mijn duurvermogen nu niet optimaal is. Maar ja, tijd is dan niet belangrijk, als ik het maar uitloop. De midwintermarathon was in het stenen tijdperk (1980) mijn eerste hele marathon, dus het is een loop met herinneringen.

Overigens afgelopen week na de Kopjesloop in Delft twee keer getraind, maandag 70 minuten duurloop en woensdag deels met de groep een duurloop met daarbinnen twee series tempo's van 1-1-2-2-3 minuten met telkens een minuut herstel tussen de tempo's. Een serie heb ik met de groep meegedaan, de tweede serie deed ik in een wat rustiger tempo 'solo' naar huis. Krachten sparen voor de Westduincross aanstaande zaterdag. Daar ga ik wel weer kapot, maar ja, ik hoor kennelijk tot de volksstammen die het nooit leren (= wat rustiger aan gaan doen).
Dinsdag weliswaar niet hardgelopen, maar wel ruim acht kilometer stevig gewandeld.

Monet in het Kunstmuseum



Tot zover het lopen. Vandaag was een mooie dag, bijna een lentedag met de zon continu schijnend. Voor de tweede keer een poging gedaan om de Monet tentoonstelling in het Kunstmuseum te bezoeken. Ditmaal had ik meer geluk, al was het amper rustiger dan afgelopen zondag. Vooral veel pensionado's maar ook - zo bleek later - Paul Versteegh met twee kunstvrienden/collega's. Nog even koffie met hen gedronken in het museumrestaurant.

Maar niet nadat ik de Monet tentoonstelling had bezichtigd uiteraard! Moet zeggen dat het de moeite waard was. Ruim 40 topstukken van de impressionistische meester waarbij de nadruk ligt op schilderwerken van zijn weelderige tuinen en bloeiende waterlelies. Een groot deel van dat werk is nooit eerder in Nederland getoond.

Tot 2 februari (dus niet zo heel lang meer) zijn Monets
'Tuinen van verbeelding' te bezichtigen. Voor museumjaarkaarthouders is € 3,50 toeslag verschuldigd, maar bij volgende bezoeken aan deze tentoonstelling vervalt de toeslag, daartoe krijg je een stickertje achterop de museumjaarkaart.

Omdat plaatjes meer zeggen dan duizend woorden hierbij wat plaatjes.


1 opmerking:

Annelies en Peter zei

Mooie tentoonstelling zo te horen . Ik denk dat ik volgende week is ga kijken.