zaterdag 1 maart 2014

Spartaans boven de moerdijk, bourgondisch daaronder

Ziezo, dat zit er op. Twee uur en tien minuten onderweg geweest, waarvan 110 minuten (hard)lopend. De laatste twee kilometer heb ik vooral gewandeld. Totale afstand was 18,6 kilometer. Alles is relatief, ik weet het, maar ik heb toch wel veel bewondering voor die marathonlopers bij Haag die blijkens sommige FB-berichten twee keer per week een 25 km of een 30 km er uit rammelen alsof het niets is.


Maar goed, de duurloop zit er op, de CPC kan ik in ieder geval uitlopen al zit een geweldige tijd er niet in, zelfs onder de twee uur blijven gaat héél moeilijk worden. Maar ik zou het niet meer over tijden hebben, had ik beloofd.

En morgen....

Ik ben van boven de rivieren, dus eigenlijk zou ik bij het woord 'Carnaval' een misprijzend-afstandelijk gezicht moeten trekken en iets mompelen in de trant van 'Niets voor mij, dat gezuip en gehos'. Maar daarmee zou ik uit pure gemakzucht voeding geven aan een onuitroeibaar vooroordeel.

Het geval wil dat ik weliswaar geen fanatieke carnavalsvierder ben, maar toch een aantal keren met plezier aan dat feest heb deelgenomen. Voorwaarde is wel dat je met een groepje gelijkgestemden gaat en probeert je een beetje te verkleden. Soms stap je al in Den Haag in vol ornaat op de trein, wat je op menig verbaasde blik komt te staan. Eenmaal over de Moerdijkbrug voel je je niet langer voor schut zitten, want dan zie je menigeen in nòg bizardere veelkleurige uitdossingen.

We gaan dit weekend naar Tilburg, heel braaf eigenlijk, eerst kijken naar de ongetwijfeld bonte carnavalsstoet, daarna iets eten en drinken en vervolgens terug naar huis. Fotoverslag volgt!

Hieronder een beeld van hoe die carnavalstourist van boven de rivieren bij diverse gelegenheden - geheel vrijwillig - voor joker heeft gelopen...




Het is niet zozeer de muziek - carnavalsschlagers zijn juist grappig vanwege die 'over the top' simpelheid, waardoor je soms uit pure meligheid mee gaat zingen en hossen - maar het sfeertje, ik heb nog nooit meegemaakt dat onze Nederlandse zuiderburen zich agressief of liederlijk gedragen. Gemoedelijkheid viert hoogtij, zelfs met een slokje op!

Geen opmerkingen: