maandag 18 januari 2016

Punten en vogels tellen

Foto Pieter de Graaff
We beginnen deze blog met een plaatje van twee vrolijk lachende dames, Ilse Houtman en Ellen Oostvogel, van wie - na telling van de punten - bleek dat zij tot de prijswinnaars behoren van het Crosscircuit 2015-2016. Proficiat dames!

Het was prachtig weer vandaag, wel koud maar met een uitbundig stralende winterzon. Dus niet binnen zitten, maar er op uit! En omdat er toch een rustige duurloop op het programma stond, heb ik dat maar gedaan. En dat daags na de Clingendaelcross, dus dat voelde ik wel. Toch kon ik het 85 minuten volhouden, waarbij ik een flink stuk door de duinen en over het strand ging, even na Kijkduin naar boven en nog een stukje bovenlangs de Machiel Vrijenhoeklaan tot even voorbij camping Ockenburgh. Vervolgens langs de puinduinen en via de Laan van Meerdervoort terug.

Wat ik door het drukke weekend bijna vergeten was: vogels tellen! Want afgelopen weekend was weer de nationale vogeltuin telling. Het komt neer op een half uurtje uit het raam staren en noteren welke vogels in dat korte tijdsbestek jouw tuin, balkon etc. bezoeken.

Nu was het best koud, winters koud zelfs, maar dat hoeft geen beletsel te zijn voor vogels om zich te laten zien. Integendeel zelfs, vogels zijn nu meer geneigd dan anders om tuinen te bezoeken want zij weten dat die merkwaardige vleugelloze wezens op twee benen daar allerlei lekkernijen ophangen.

Vanmorgen kon ik nog net voor het middaguur - 12:00 uur was de deadline - mijn telling doorgeven. Erg spectaculair waren de resultaten niet, maar er is wel eerlijk geteld.

1 roodborstje, 1 koolmees, 2 heggemussen, 1 merel, 2 eksters en 2 houtduiven.


Later in de middag zag ik nog een vlaamse gaai en ook zie ik regelmatig dat spreeuwen, halsbandparkieten, pimpelmezen, vinken en een enkele keer de grote bonte specht onze tuin met een bezoek vereren. Maar ja, die vallen nu buiten de half-uurs telling.

Iedereen weet inmiddels hoe al die vogels er uit zien, daarom leek het mij leuk om een paar prenten en een voorbeeld van een beschrijving te plaatsen uit het uiterst handzame boekje 'Nederlandsche Vogelen' van Nozema en Schepp.


Geen opmerkingen: