zaterdag 16 januari 2016

Van Amstel tot Appel

Zondagmiddag is het jaarlijkse Winterbierfestival in Gouda, maar er is geen relatie met het Amstel Quartet waarvan wij afgelopen vrijdag een concert bijwoonden. Dat was in de Nieuwe Kerk aan het Spui. Het was een klein maar fijn concert waarbij diverse stijlen en muziekgenres fusies aangingen, maar de nadruk lag op licht-klassieke muziek en jazz.

Het Amstel Quartet is een formatie van vier blazers, drie saxofonisten en een klarinettist en werd aangevuld met sopraan Klaartje van Veldhoven en haar echtgenoot, jazz-pianist Rembrandt Frerichs.

Van onze sportvereniging was een aantal mensen aanwezig onder wie Henriëtte Berning, Antoinet de Haan en Barend van Engelenburg. Er was niet veel publiek, naar schatting honderd mensen, wat niet wegnam dat het een perfect concert was. Naast composities van William Byrd, Henry Purcell, Kurt Weill, Maurice Ravel, Guillermo Lago en Michael Nyman passeerden ook eigen composities van Rembrandt Frerichs de revue.

Dank Klaartje en Rembrandt, het was weer mooi!

Testloop Laan van Poot

Vandaag, zaterdag dus, was de eerste testloop voor de CPC-lopers aan de Laan van Poot. Er konden 5, 10 of 15 kilometers worden gelopen. Zelf deed ik niet mee: zondag loop ik al in Clingendael. Ik ging wel even kijken en meteen wat foto's maken. Deze staan hier.


Wat mij opviel was dat er 'door de bank' genomen erg vlot is gelopen. En dat ondanks de sterke tegenwind op het stuk door de duinen richting Duindorp. Een aanzienlijk aantal lopers liep ruim onder de vijftig minuten op de 10 kilometer. Hoe er op de 5 km is gelopen weet ik niet omdat ik op dat moment in de duinen bezig was wat foto's te maken, maar dat zal voor het merendeel ook goed zijn gegaan.

APPEL!!

En dan was er vandaag ook nog tijd voor wat kunst. Juist op deze dag is er een nieuwe expositie in Gemeentemuseum Den Haag, met werk van Karel Appel.


Ik verwachtte grote drukte en enorm lange rijen voor de kassa, maar niets was minder waar. De tentoonstelling is echter meer dan de moeite waard: allemaal grote doeken van de meester die ooit zelf zei 'Ik rotzooi maar wat aan' maar ondertussen heel goed wist waar hij mee bezig was, namelijk prachtige, kleurrijke en fel-expressieve schilderijen maken. Ik ben zelf qua smaak niet zo ingesteld op abstracte kunst, maar maak voor Appel graag een uitzondering. Alhoewel, kun je Appel abstract noemen? Het is expressionistische figuratieve kunst, wel vaak op een bizarre manier. Ik hou wel van Appel, net zoals ik van het werk van Lucebert houd. Iets met Cobra...



Geen opmerkingen: