dinsdag 19 mei 2020

Lentevreugd



Gisteren ging ik voor het eerst na de CPC mee met een loopgroepje. Nou ja, groepje, met drie loopmaatjes van Haag Atletiek: Ton, Vincent en Pierre. Laatstgenoemde had al meteen een aardig pittig programmaatje in petto: 2-4-2-4-2-4-2 minuten tempo met steeds één minuut herstel tussen de tempo's.

Ook omdat het lopen bij mij de laatste tijd niet veel voorstelt, had ik sterke twijfels of ik de anderen zou kunnen bijbenen. En die twijfel bleek terecht: al na de tweede 2 minuten haakte ik af.  Kon geen tempo maken, had geen goede en ook wat pijnlijke, stramme benen waardoor ik steeds ruim achter bleef bij de anderen. Niet erg natuurlijk, er is nu iets om naar te streven.

Vandaag niet hardgelopen, maar wel gefietst. Ook dat ging niet van een leien dakje, het was constant bikkelen met pijnlijke knieën. Iedereen, van jong tot oud, peddelt mij ontspannen voorbij terwijl ik al flink moet aanzetten voor een 'normaal' tempo.


Maar goed, dat belette mij niet tot een voor mijn doen pittig fietstochtje. Vanaf huis ging ik met een uitgeprinte routebeschrijving naar Wassenaar. Dat ging via de Pompstationweg, duinen en Meyendel, en vanuit Wassenaar zelf naar Duinrell en uiteindelijk richting Katwijk. Bestemming was een natuurreservaat waarover ik wel het een en ander had gelezen maar nog nooit bezocht had: Lentevreugd,  Op de site van de IVN staat het nodige te lezen over het ontstaan van dit voormalige stuk bollengrond uit de jaren twintig van de vorige eeuw.


Ik zette mijn fiets neer en maakte een rondwandeling van bijna anderhalf uur over dit mooie uitgestrekte gebied. Uiteraard is de camera niet in de rugzak gebleven. Helaas heb ik de Blauwborst (de mascotte van het park) niet kunnen spotten maar wel een aantal andere vogels.

Roodborsttapuit (Saxicola rubicola)
Fitis (Phylloscopus trochilus)

Kneu (Linaria cannabina)

Groenling (Chloris Chloris)

Kneu (man en vrouw)

Na het bezoek aan Lentevreugd fietste ik via Wassenaar en vervolgens langs de Rijksweg terug naar Den Haag. Al met al zal ik zo'n 40 kilometer hebben weggetrapt...

3 opmerkingen:

Wim Kooij zei

Prachtig voorbeeld weer van hoe je de twee mooist denkbare hobby's (duursporten en vogelen) kunt combineren. Ook nog in de mooiste tijd van het jaar- kunt combineren. En last but not least: fantastische foto's!

Hitachi zei

Super mooie foto's!

Voltr zei

Leuke plaatjes heb je geschoten.