zaterdag 28 november 2020

Klimmen met Ton G.



Wat zo'n simpele pindastreng niet kan doen in de tuin. Vandaag werd hij diverse malen bezocht door vlaamse gaaien, kool- en pimpelmezen, halsbandparkieten en minder goede klimmers zoals merels, roodborstje deden zich tegoed aan de kruimels die op de grond terecht kwamen.

Over minder goede klimmers gesproken: hierbij een verslag van zo'n type....

Na zondag een duurloop van 90 minuten (de eerste sinds heel wat maanden) en donderdag een nogal rommelige looptraining van drie kwartier (inclusief tweemaal een tempoloop van acht minuten) te hebben volbracht, wilde ik vandaag een 'solo' loopje doen. Maar dat is bijna niet te doen omdat er op zaterdagochtend diverse loopgroepen trainen: voor je het weet sluit je je bij zo'n groep aan. Tenminste, als je daartoe uitgenodigd wordt en het gevoel hebt dat je er op dat moment fysiek toe in staat bent.

Liep ik vorige week zaterdag een stukje met Groep Mulay mee, ditmaal kwam ik groep Ton Gerritsen tegen in de duinen. 'Hup Fredje, meegaan!' riep hij. Dat heb ik maar gedaan. Het was behoorlijk pittig.
  

Niet alleen omdat ik op dat moment al bijna vijftig minuten voor mezelf had gelopen, maar vooral omdat het 'heuvel-op-heuvel-af' ging. Vlak voor de beklimming van de hoogste duintop, waar een mooi uitzicht op de omgeving wordt geboden - inclusief strand en zee - stelde Ton mij aan zijn groep voor als 'Fred de Cultuurbarbaar' en dat we elkaar al honderdtien jaar kennen. Nou ja, dat scheelt inderdaad niet eens zóveel ;-)...

We pakten ook nog het natuurgebied met zandheuvels waar we de laatste jaren de Kerstcross liepen. En tja, heuvel-op is nooit mijn sterkste punt geweest.


Beter ging het op het strand, waar een rustig duurloopje afgewisseld werd met een aantal versnellingen. Ik heb een gedeelte van deze training meegedaan, maar bij strandpaviljoen De Kwartel haakte ik af en liep via het Fuutpad terug naar de Laan van Poot, waarna ik in een laatste tempo (8 minuten) richting huis liep.

Al met al had ik er vandaag toch bijna twee uur 'beweging' op zitten, waarvan het overgrote deel hardlopend. 

De foto's van de training zijn gemaakt door Murat Ertop, die zich als de snelste van het span ontpopte en nog de puf had om wat plaatjes te schieten. Dank Murat!



Geen opmerkingen: