zaterdag 16 juli 2022

Parades in Den Haag en Maasdijk

De parade in Maasdijk bestond uit een legertje hardlopers en hardloopsters die hun beste beentje hebben voorgezet. Dat was vandaag (zaterdag).

De parade in Den Haag heeft betrekking op het rondreizende theaterfestival.

Vrijdagavond gingen we naar Het Westbroekpark, waar we nog een stukje van die Parade hebben meegepikt. Dat kan weer, en het kon nog voordat de tenten van het theatercircus worden opgebroken om op de volgende bestemming te worden opgezet. Dat wordt Utrecht. Voor nadere info zie onderstaande link.

De Parade - Het enige rondreizende theaterfestival ter wereld 

Na een licht edoch gezond maal (Caesar Salade) bij restaurant La Cantina, gingen wij eerst naar een voorstelling van Idiotorisch Gestoord met Viva Catastrofia. We werden getracteerd op een half uur absurdistisch theater waarin thema's als (teloorgang van) democratie en de rol van dictatuur aan de orde komen. Persvrijheid en vrijheid van meningsuiting staan dan onder druk. Centraal in de ruimte stond een statieportret van dictator Ernesto Fatal die neerkeek op zijn onderdanen die er alles aan deden om niet naar het strafkamp van de zoutmijnen te worden gestuurd.

Zelf zag ik in deze energieke en uit elkaar snel opeenvolgende scenes bestaande voorstelling subtiele verwijzingen naar huidige ontwikkelingen in de maatschappij. Een vrolijke voorstelling met grappige scenes zoals een parodie op een tv-quiz maar het geeft ondertussen wel enig stof tot nadenken.   

Daarna gingen we naar een voorstelling van Kiki Schippers met haar XL band. Een meer dan onderhoudende voorstelling niet in de laatste plaats door de dynamische superenthousiaste Schippers die over een prachtige en veelzijdige stem beschikt waarmee ze in staat is zowel als Janis Joplin tekeer te gaan als subtiel-verstild te zingen. 

Ze schrijft zelf haar liedjes, geniale teksten waarmee ze het publiek zowel weet te ontroeren als te vermaken. Zoals het lied waarin zij binnen vijf minuten de quantumtheorie uitlegt, zowel 'mindblowing' als geestig. 



Zondag (vandaag dus) weer eens naar het Westland gegaan voor een loopje. Met de bus (of drie bussen liever gezegd met de nodige overstappen) naar Maasdijk. Ik had mij van tevoren ingeschreven voor de vijf kilometer Ruitenburg.
In de bus zat een delegatie van snelle Haag-lopers, die gingen uiteraard ook die kant op. In Maasdijk was het nog een stukje lopen naar de startlokatie. 

Rond half een gingen de lopers van de 10km en van de 5km gezamenlijk van start.

Wat de loop betreft: het was mooi zonnig weer, er stond wel vrij veel wind maar dat maakte de warmte draaglijk. Die vijf kilometer heb ik uitgelopen, kon het tempo dat ik liep wel goed vasthouden (dacht ik) maar van enige snelheid is geen sprake meer. De tijd is voorbij dat ik mijn eindtijd met trots ga vermelden...

Na afloop gedouchd en omgekleed en nog wat gedronken. Ik kon dankzij bemiddeling van Jan Groeneveld met 'De Melses' mee terugrijden. Nadat we werden afgezet bij station Hollands Spoor, hebben Jan en ik onszelf nog getracteerd op een prima softijsje van de Febo :-)....

Foto's van de loop (gemaakt door Carrie Wilmink) staan inmiddels online.



Geen opmerkingen: