vrijdag 22 juli 2022

Terug naar Grolloo met drentse blues...

Het graf van Jim Morrison op Père Lachaise in Parijs is sinds jaar en dag een waar pelgrimsoord voor (ex)hippies. Dat zijn inmiddels behoorlijk bejaarde mensen, al wordt het graf ook door jongeren bezocht. Ook nu nog, ruim een halve eeuw na zijn dood. Hoe dan ook zal dat graf altijd een monument blijven, zoals dat ook het geval is met de laatste rustplaatsen van andere - iconische - beroemdheden die ons zijn ontvallen.

Hebben wij in ons land zo'n pelgrimsoord? Jawel, en dan hebben we het niet over een graf, maar over een heus museum dat aan één legendarische band is gewijd en gerust een toeristische trekpleister kan worden genoemd. De band in kwestie was Cuby & The Blizzards en het museum heet dan ook C&B Museum of Harry Muskee museum. Harry Muskee (1941 - 2011) was niet alleen oprichter en frontman/zanger van de groep maar tevens een verwoed ijveraar om Drenthe op de (muzikale) kaart te zetten, want destijds (jaren zestig) gebeurde 'het' natuurlijk vooral in het arrogante westen: daar kwamen de landelijk bekende bands vandaan zoals The Outsiders, The Golden Earrings enzovoorts. 

En toen was daar opeens die briljante bluesgroep uit Grolloo 'of all places' die niet alleen in eigen regio furore maakte, maar in het hele land doorbrak. Ik heb ze zelf in die tijd (sixties en seventies) menigmaal zien optreden, ook een paar keer met Herman Brood achter de piano. Meest opvallend op het podium waren echter Harry Muskee ("Cuby") met zijn rauwe, emotionele voordracht en Eelco Gelling, een briljante gitarist die door menigeen, onder wie Jan Akkerman, werd gewaardeerd als beste gitarist van Europa, 'beter dan Eric Clapton'. Meer over deze geniale maar bescheiden gitarist hier.

Tijdens mijn verblijf in Drenthe bezocht ik het museum. Na binnenkomst werd ik bijzonder vriendelijk ontvangen door de gastvrouw die veel informatie verstrekte over het museum. Naast een routekaartje kreeg ik een koptelefoon mee met een audiotour. Op dat moment was het nog rustig zodat ik overal stil kon blijven staan en op mijn gemak kon luisteren naar wat er over de betreffende afbeeldingen of opstellingen werd verteld. Ook kon ik op de eerste verdieping - met de trap te bereiken - in een comfortabele fauteuil genieten van een stukje audio met 'after C&B' muziek met Cuby, Jan Akkerman en Hans Lafaille. Een lekker stukje 'slow blues', waarbij mij vooral een hoge uithaal van Cuby (Muskee) opviel, waar Deep Purples Ian Gillan jaloers op had kunnen zijn (zie v.a. 6'45 op het filmpje). 

 

Historisch koppel in actie: Harry Muskee (Cuby) en Eelco Gelling

Maar er waren door de jaren heen veel incarnaties van de band Cuby and the Blizzards, waarbij ook deze naam enigszins wijzigde. 

Maar goed, ik zal niet teveel uitwijden. Alles over Harry Muskee, Cuby and the Blizzards en wat daarna kwam met diverse line-ups, is te lezen op Wikipedia. 

Mocht je in Drenthe zijn en in de buurt van Grolloo komen, ga gerust een kijkje nemen in het C&B Museum. Wat mij betreft een aanrader, er is veel te zien - trek voor het bezoek minimaal een uur uit - en in de directe omgeving is het goed toeven op een terras of een wandeling door Grolloo of  de mooie omgeving.




Geen opmerkingen: