vrijdag 20 september 2013

Van Viana do Castelo naar Porto

Laat ik, nu de herfst goed lijkt te beginnen, nog een blogje - het op één na laatste - wijden aan mijn  vakantie. Dat kan uiteraard het beste door met linkjes te verwijzen naar de betreffende fotoalbums. Dit voor de liefhebbers uiteraard.

Na Lissabon ging de reis via Porto naar Viana do Castelo. Daar kwamen wij op 7 september aan. Ook hier weer een strakblauwe hemel en veel zon. Wij verbleven hier in het Melo Alvim hotel, een fraai en gastvrij hotel dat vooral heel bijzonder is omdat het in het oudste huis van de stad is gevestigd.

Het is gerestaureerd maar veel interieurelementen zijn in de oorspronkelijke staat gebleven, zoals het meubilair en de stenen trap.

Direct vanuit het hotel kom je uit op een hoofdstraat met aan weerszijden en in de straatjes daarachter winkels, boetiekjes, bars en restaurants. Op de dag en het tijdstip dat wij arriveerden (rond vier uur 's middags) was het nog een kale boel omdat veel winkels en restaurants gesloten waren.

We hadden wel trek dus in een koffiebar namen we, staande aan de toonbank, koffie met iets erbij. In het hotel kon je niet eten, zoals wel in de informatiemap stond. Vier jaar geleden zijn ze met het restaurantgedeelte gestopt, kennelijk liep dat niet.

Na zeven uur 's avonds werd het wat drukker en dus ook gezelliger. We gingen eten in een restaurant die de receptionist van het hotel ons had aangeraden. Ondanks de moeizame communicatie - wij spreken geen portugees en het bedienend personeel sprak geen engels of frans - hebben we daar een prima paëlla gescoord.

De volgende dag hebben wij - na een ochtendloopje van ca. 70 minuten en alweer een prima gevarieerd ontbijt - een loodzware klim (heuvelop en vervolgens 550 treden steil omhoog via trappen) volbracht om aan de heuveltop de Basilice di Santa Luzia te bezichtigen. Het doet denken aan de Sacré Coeur, en evenals in Parijs is deze basiliek en de uitdagende weg er naar toe een trekpleister voor toeristen. 's Middags even naar het strand.

Porto

Over klimmen gesproken. Op zaterdag 9 september vertrokken wij naar Porto. Daar aangekomen, was het meteen flink klimmen geblazen want de stad is tegen steile heuvels op gebouwd. Het hotel waar wij kwamen was verbluffend. Een prachthotel, wat een allure en een luxe. Eerlijk gezegd hoeft dat niet zo voor mij, ik ben een simpele toerist die aan een overnachting met ontbijt genoeg heeft, maar treinreiswinkel.nl had de rondreis inclusief hotels geregeld dus besloten wij er maar van te genieten. Bij de receptie kregen wij als welkomstdrankje een glaasje port aangeboden en vervolgens kregen we van de dame achter de balie uitgebreide adviezen om aan (dure) excursies deel te nemen. Dat laatste  hebben we maar niet gedaan.

Wel zijn we de volgende dag op eigen gelegenheid met de regionale trein naar Regua gegaan, door de Dourovallei. De trip was zeer de moeite waard en ging langs de rivier de Douro dwars door het heuvelrijke gebied met de vele wijngaarden waar de druiven voor de port groeien. In het stadje Regua zelf was het bloedheet, we hebben daar door het stadje gewandeld, ergens wat gedronken en ergens anders gegeten, en nota bene in een winkeltje - in de uitverkoop - een witte broek van zeer goede kwaliteit gekocht. Voor slechts tien euro! Op zo'n moment kwam de Nederlander in mij naar boven.

Foto's van Viana do Castelo en ons verblijf in Porto staan hier. Morgen de laatste sessie in de Algarve.