woensdag 17 september 2014

Beelden van Prinsjesdag

Prinsjesdag en slecht weer: ik kan mij niet heugen dat dit ooit het geval was. Er was altijd een zonnetje, ook gisteren weer. Dit zal ongetwijfeld niet kloppen want het menselijk geheugen werkt zo dat je geneigd bent om negatieve momenten, dus ook slecht weer, te vergeten.


Hoe dan ging ik op de fiets naar de binnenstad om het sfeertje te proeven en vooral de optocht te zien. Dat is wel een beetje raar, ik ben geen fanatieke oranje-klant maar toch voel je je op zo'n moment als een libelle-lezeres die vooral vanwege de franje, de toeters en de bellen gaat. Net zoals je als kind achter de taptoe aan gaat. Maar ik was niet de enige, hele volksstammen waren op de been om dezelfde reden. Er zit iets irrationeels in veel collectieve tradities waarmee je je hele leven bent opgegroeid (Koningshuis, Sinterklaas en Zwarte Piet, Kerstmis, Carnaval (voor de zuiderburen) enz.). Het zijn vaste ijkpunten in het jaar, tevens brengen zij iets van het sprookje in de grauwe alledaagse realiteit. Je wilt niet graag dat daaraan iets verandert en wilt ze hoe dan ook niet kwijt.


Hoe dan ook stuitte ik aan het eind van de Zeestraat meteen op een deel van de bereden brigade dat naderhand deel ging uitmaken van de stoet. Direct tegenover de ingang van de koninklijke stallen vond ik een mooi plekje achter het dranghek. Van daaruit keek je uit op de toegangspoort met daarachter de binnenplaats waarop de diverse koetsen - waaronder de gouden - , voortgetrokken door paarden, rustig rondjes bleven rijden. Ik bleef staan totdat de hele optocht naar buiten kwam. Dat resulteerde in een vrij lang filmpje dat een beeld geeft hoe lang zo'n stoet is en hoeveel mensen hierbij betrokken zijn.

Hierna naar het Noordeinde gefietst waar het uiteraard een drukte van belang was, iedereen wilde wel een glimp zien van onze koning en koningin. Ook geprobeerd om hier iets van de filmen maar het resultaat was pover.


Terug naar huis, tv aangezet en nog net de laatste vijf minuten van de troonrede meegekregen. In heldere, moderne taal uitgesproken en dat zal door menigeen zeer gewaardeerd worden. Mag ook wel, inderdaad. Maar, zoals ik Jan Mulder gisteravond ook heb horen zeggen, dat gaat wel ten koste van de stijl. Alles moet maar helder en zakelijk tegenwoordig, voor mij mag de troonrede best een beetje plechtstatige, licht-archaïsche taal en zinsconstructies bevatten (niet overdrijven natuurlijk)...

Geen opmerkingen: