zondag 14 mei 2017

HAAG Marathon Challenge: Zondvloed, Bachanaal en Bach's hoogmis.


Vandaag (zondag) is de dag waarop het mooiste songfestivalliedje ooit terecht heeft gewonnen. Bravo Portugal en Salvador Sobral!

Gisteren was de tweede dag van de HAAG Marathon Challenge. Na het boodschappen doen, wat klusjes in huis en tuin te hebben geklaard en zeven kilometer te hebben hardgelopen, ging ik andermaal naar de Laan van Poot. De tien kilometer ging van start.


Tegen het moment waarop de eerste lopers weer terug werden verwacht, liep ik richting Fuutpad. Daar stonden ook enkele toeschouwers en parcourswachters. De eerste twee lopers heb ik gemist, maar Dirk Rietberg kon ik nog net spotten, hij liep op een derde plaats. Hierbij enkele foto's.

Inmiddels was ik doorgelopen over het duinbospad achterlangs het sportpark, waar ik de lopers in een mooi groene omgeving kon fotograferen. Toen ging het regenen, en niet zo'n klein beetje. Verscholen in het struikgewas onder de bomen viel het aanvankelijk mee, maar het hemelwater kwam steeds onbarmhartiger naar beneden. Op een gegeven moment was zelfs de aanduiding 'wolkbreuk' een eufemisme, het was een onvervalste zondvloed. Vooral de duur ervan was verrassend: wel een kwartier lang schat ik in. Mijn camera kon ik niet meer drooghouden dus die heb ik opgeborgen. Snel terug naar de baan en op de fiets naar huis om droge kleren aan te trekken.

Bierproeverij 

Het weer was opgeklaard toen ik weer naar de club ging, ditmaal voor een bierproeverij waarvan de opbrengst ten goede komt aan de Roparun. Rien Leeuwis, die veel weet en kan vertellen over wijn en bieren, was onze gids bij deze proeverij. Er werden negen regionale biertjes uitgeschonken, vooral van brouwerijtjes uit Scheveningen en het Westland. Daarbij werden lekkere hapjes geserveerd die - als ik mij niet vergis - door Ilse Bouman zijn gemaakt..



Hohe Messe

Negen (kwart) biertjes verder stapte ik op de fiets en weer naar huis. Daar heb ik asperges met ham en ei bereid - en opgegeten - waarna ik mij omkleedde voor de laatste sessie: het concert van Het Haag Toonkunstkoor met Bachs 'Hohe Messe' in de Elandkerk. Marlies, een vriendin van onze club zingt in dat koor. Het VU-Kamerorkest verzorgde de muzikale begeleiding.

Paul Versteeg, Paul Kruijssen, Jan Groeneveld en Frank en Ingeborg gaven allemaal acte de presence.

Ik zal niet teveel uitwijden, maar het concert was ronduit schitterend. De muziek van Hohe Messe is minder bekend dan Bachs meer verhalende Matthaus Passion, maar kwalitatief zeker niet minder. Integendeel!

Het is natuurlijk wel een hele zit op die houten kerkbanken, zelfs met een dekje daarop, maar dat heb je er graag voor over. Er was wel een pauze van twintig minuten waarin je koffie, thee of andere drankjes kon nuttigen.




Geen opmerkingen: