zaterdag 14 september 2019

Uitglijer bij geslaagde Metropoolloop


Metropoolloop? Wat is dat nou weer? Menigeen vroeg zich dat af, temeer omdat dit evenement nergens vermeld stond, niet in een loopkalender, loopagenda of wat dan ook. Het was dan ook geen officiële (wedstrijd)loop, maar meer een trainingsloop.


Als Sherman mij er niet op had gewezen, had ik het ook niet geweten. Maar wel een trainingsloop met een idee: een groep Haagse hardlopers zou vanaf de Hofvijver naar Delft lopen, en op hetzelfde tijdstip zou vanaf Rotterdam een 'rotte' hardlopers de weg richting Delft aanvaarden. Voor het station zoude beide groepen elkaar ontmoeten waarna hen een tractatie in de vorm van een gebakje met koffie of thee wachtte en Marja van Bijsterveldt, burgemeester van Delft, de lopers zou toespreken. Hetgeen daadwerkelijk is gebeurd.



Dit alles in het kader van het promoten van Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Wat dat inhoudt staat hier. Eerlijk gezegd had ik zelf geen idee, ging puur lopen vanwege Shermans opmerking en omdat ik weer eens 'iets anders' wilde dan de standaard trainingen en wedstrijden. Het is mij niet tegengevallen.

Vanmorgen om half negen ging ik van huis, naar het centrum, fiets gestald op het Buitenhof en naar De Hofvijver gelopen. Onder het standbeeld van Willem II had zich al een vrij grote groep lopers verzameld.


We kregen het (van tevoren bestelde) t-shirt aangemeten, konden onze (eventuele) bagage kwijt - dat ging mee met de auto naar Delft - en vervolgens gaf Ingrid van Run2Day de nodige instructies over de loop. Grofweg kwam dat neer op: bij elkaar blijven, bij rood stoplicht stoppen en op elkaar wachten.


Vervolgens gingen de lopers van start, dat was rond 9:38 uur. Het tempo waarin werd gelopen was niet echt langzaam maar toch rustig, laten we zeggen dl. 2.


Een paar keer werd de loop onderbroken, de ene keer voor een sanitaire stop bij een benzinestation - waar velen dankbaar gebruik van maakten - en de andere keer voor stoplichten of het fotomoment op een brug.


Om kwart over twaalf arriveerden wij voor het station, de afgesproken locatie waar de burgemeester ons zou ontvangen. De laatste paar kilometers liep ik enthousiast met de koplopers mee, maar uitgerekend de laatste meters ging er iets mis. Kennelijk bleef ik haken achter een tegel of iets dergelijks, maar ik ging languit. Geen probleem, ik krabbelde meteen op en wilde verder rennen maar werd tegengehouden door groepsgenoten. Toen zag ik dat mijn rechterhand flink bloedde, en zat een flinke snee in. Een inderhaast toegereikte tissue er tegenaan gedrukt en naderhand heeft iemand van de beveiliging mijn hand zorgvuldig gedesinfecteerd en ingepakt met pleisters.

Iedereen ging op eigen gelegenheid naar huis of bleef in Delft om op een terras, bierstube of waar dan ook na te genieten van het mooie loopavontuur.

Met dank aan initiatiefnemer Louis Hueber en organisatoren Ingrid Kuijpers en medewerkers!

En dan was er deze avond nog de jaarlijkse BBQ van Haag Atletiek! Menig clublid liet het zich op deze mooie nazomeravond goed smaken....


Geen opmerkingen: