zondag 1 september 2019

Vlietloop 2019 volbracht

Deze avond weer gekeken naar Zomergasten, met Ivo van Hove (toneelregisseur en directeur van Toneelgroep Amsterdam) als laatste zomergast van dit seizoen. Was wel een dilemma, want op de andere zender werd de prelude van 'Boer zoekt vrouw' uitgezonden, waarin de boeren werden voorgesteld die in de komende reeks van dat programma centraal staan. Maar dat kan ik nog in de herhaling zien.
Waarom ik dit schrijf is omdat Van Hove als geen ander vertrouwd is met drama, en er is geen andere kunstvorm als film of theater om de drama's van het leven te tonen. De regisseur zei dat de - inderdaad nog steeds extreem ontroerende - scene uit de animatiefilm 'Bambi' (1942) hem zeer heeft geïnspireerd om voor de theaterkunst te kiezen.
 
Maar ook in een eenvoudige hardloopwedstrijd kunnen zich mini-drama's voordoen: strijd, het gevecht met jezelf en/of anderen.
Vandaag stond in het teken van de Vlietloop. Met loopvrienden Jan en Mulay reisden we naar Voorschoten, met de trein. Vanaf het station is het een kwartiertje lopen naar het centrum. Daar arriveerden wij vroeg, om half elf. Ruim de tijd om nog iets te drinken, ons om te kleden en wat in te lopen. 
Menigmaal liep ik er de tien engelse mijlen, en nog eerder de halve marathon. Nooit eerder liep ik daar de korte afstand, de vijf kilometer. Ditmaal wel, daarna gaan de afstanden langer worden. Jan zou 10 km lopen en Mulay was er bij als supportende trainer. Hij liep zowel bij mij als bij Jan de laatste kilometer mee om ons te 'hazen'.
 
Hoe zou het gaan na de lange trainingssessie van gisteren? De benen voelden - tegen verwachting - best redelijk aan, geen stramheid en pijntjes, hooguit een licht vermoeid gevoel. 
 
Om elf uur gingen de lopers van de 10 km en de 10 EM van start, tien minuten later de 5 km lopers. Het lopen ging prima, maar ik maakte mij niet druk of liever gezegd; ik probeerde nu eens niet verkrampt/gebogen te lopen (die neiging heb ik nogal eens) maar rechtop, zo ontspannen mogelijk. Dat werkte wel, ik heb de vijf kilometers moeiteloos en zonder zuurstofschuld volbracht in een tijd van 28'15'', wat voor mijn categorie heel netjes is. Zeker gelet op eerdergenoemde lange training daags voor deze loop.
Direct na de finish naar de kraam gelopen om mijn sporttas op te halen, daar mijn telefoon uitgediept en enkele foto's gemaakt van loopvrienden die de 10 km liepen en de finish naderden. Helaas was clubgenote Ellis net gefinishd - had een heel nette 'vijfenveertiger' gelopen - dus bleven drie ambitieuze HRR-veteranen over: Jan, Zier en Izaac. Het werd vooral een mooie titanenstrijd tussen Jan en Zier, die enkele seconden in het voordeel van eerstgenoemde werd beslist.
Na de loop - we hadden gedouchd en ons omgekleed - gingen we ter afsluiting nog iets drinken en eten op een terras in dezelfde straat waar werd gefinishd. Paul Slijpen die even daarvoor de hele afstand (10 EM) had gerond kwam er ook bij zitten, evenals ene John. Daarna liepen we weer terug naar het station waar het nog een half uurtje wachten was op de trein naar Den Haag.
Het was een mooie dag en een mooie loop!

Geen opmerkingen: