donderdag 23 januari 2014

Oude meuk


Wat is dit voor ultrahippe geavanceerde geluidsinstallatie? Haha, hier zit een geschiedenis aan vast. Heel wat jaren geleden - minstens achttien jaar schat ik in - liep ik, op Koninginnedag, met vriend Hans over de vrijmarkt. Althans, wat daar nog van over was, het was al laat in de middag. Er zaten nog twee jongetjes van een jaar of tien met de restanten van wat oude meuk voor zich uitgestald. "Mijnheer, nog interesse in een pick up?" vroeg er een. "Nee, laat maar" wimpelde ik af. "Ja, maar hij doet het ècht hoor!" Ik sputterde nog wat tegen, maar toen kwam de prijs: "Twee gulden!" Nou vooruit, dacht ik, géén geld! Akkoord, dat ding doet het waarschijnlijk van geen kant maar die jongens zijn er van af. Wel had ik nog één probleem: ik had geen boxjes meer. Maar Hans had nog wat staan, van die al even oude warfedale-boxjes. Thuis aangesloten en waarempel, hij deed het! Geen gezicht misschien maar wat komt er nog steeds een ouderwets 'warm' geluid uit.

Enfin, lang verhaal kort: anno 2014 staat dat oude pick upje er nog steeds, en nog steeds met dezelfde naald. Er is een tijd geweest dat het ding opeens weg was, ik wist toen dat mijn wederhelft 'm ergens onder een kast had verstopt. Want wij hebben weliswaar geen hypermoderne strakke inrichting - integendeel zelfs - maar de aanblik van dat oude ding werd haar soms teveel. Ik kan mij daar iets bij voorstellen, maar de laatste maanden staat-ie weer keurig tussen pc en piano in en draai ik van tijd tot tijd een van mijn driehonderd LP's, allemaal nog uit de jaren zestig tot en met tachtig. Dikwijls met een tik hier en daar en wat krasjes, maar dat versterkt het nostalgische effect alleen maar.


Ziezo, even dit anecdotische verhaaltje, want als ik schrijf dat ik gistermorgen voor het eerst weer een half uur achter elkaar heb kunnen lopen (tien minuten inlopen en oefeningen niet meegeteld), dan is dat wat weinig tekst voor een blogje. Ook als ik daar voor de zoveelste keer aan toevoeg dat het 's avonds weer gezellig was bij de club! Op dat moment meteen maar besloten voor de Berenloop (halve marathon) in te schrijven, we gaan daar in november heen (de dames van Groep 5, Patrick en ik). Daar komen vast nog wat meer mensen bij.

Geen opmerkingen: