woensdag 15 januari 2014

Mode is een illusie

Ik werd gisteren via een post van facebookvriendin Elianne van Dorp - zelf ontwerpster/coupeuse voor Toneelgroep Amsterdam, kostuum- en gadgetontwerpster - opmerkzaam gemaakt op onderstaand filmpje. Laat ik vooropstellen dat ik geen modefreak ben - ook geen modehater trouwens - maar wat deze dame - Anyouk Tan - vertelt in het interview dat Sylvana Simons haar afneemt is midden in de roos.

Tan noemt zichzelf een 'anarchistisch mode-icoon' en met uitspraken als 'mode is een illusie', 'koop minder' en met een scherpe analyse op hoe wij onze eigen identiteit, ons 'innerlijke zèlf'', laten beïnvloeden door de massa-media (tv, internet, sociale media enzovoorts) is zij eigenlijk een anti-mode icoon. Vooral jongeren zouden dit filmpje moeten zien, voor volwassenen is haar boodschap overbekend. Niettemin is het ook voor hen goed om voortdurend stil te blijven staan bij in hoeverre je zelf wordt beïnvloed door de (commerciële) massamedia en allerlei modieuze zaken. Je kunt wat mij betreft die lijn ook doortrekken naar allerlei diëten, sportattributen, yoga- en mindfullness cursussen enzovoorts. Het gaat steeds om 'Wie ben je ècht' en 'Wat past ècht bij mij' en niet om dingen te kopen of achter van alles aan te lopen 'om er bij te horen'.


Coco Chanel

Met dat filmpje heb ik meteen een mooi bruggetje geslagen naar de expositie waar wij afgelopen zondag zijn geweest: die van de legendarische mode-ontwerpster Coco Chanel. Nog steeds in het Gemeentemuseum Den Haag. Hee, daar was ik toch al eerder geweest? Ja, maar ik heb de zalen toen zeer vluchtig doorlopen met het plan er later nog een keer heen te gaan. De Museumjaarkaart is geduldig...


Zeker voor modeliefhebbers geeft deze expositie een mooi beeld van het leven en werk van hèt mode-icoon van de twintigste eeuw. Met name op het modebeeld van vrouwen heeft zij een enorme invloed gehad. En in feite nog steeds, al was het maar door de ontwerpen van Karl Lagerfeld, die als een van haar belangrijkste opvolgers wordt beschouwd. Wie kent niet haar karakteristieke mantelpakjes, haar 'little black dress' en niet te vergeten dè klassieker op parfumgebied, Chanel 5?

Wereldvermaard is zij geworden, deze Coco Chanel die in een zeer eenvoudig milieu en onder vrij behoeftige omstandigheden is opgegroeid.

Mode icoon pur sang, maar ook in haar drijfveren herkennen wij dat element van anarchisme, waarbij de cirkel van deze blogpost weer rond is.

 "I founded a Fashion home. It was the action not of an artist or of a business man but that of someone who was simply searching for her own freedom".

Geen opmerkingen: