maandag 18 september 2017

Wat leeft en groeit en ons altijd weer boeit



Correctie! Gisteren had ik het over een heksenkring die bij de Wijndaelerweg zou staan. Foutje! Vandaag weer gekeken, de paddenstoelen zijn zo mogelijk nog groter geworden, echter is de heksenkring door overijverig maaiwerk nu een heksen-halve-kring geworden. Maar het staat ter bezichtiging op de kruising van de Daal en Bergselaan en de Pioenlaan.

De meneer op de fiets sprak mij nog aan. "Mooi hè, die heksenkring. Wat is het leven toch mysterieus en boeiend, hoe alles ontstaat, groeit en bloeit. Maar de meeste mensen gaan er aan voorbij". Ik kon het moeilijk met hem oneens zijn.

Verderop, aan de oever van het water langs de Laan van Meerdervoort, zag ik tussen alle bekende en minder bekende watervogels de steeds vaker voorkomende krakeenden. Het vrouwtje lijkt veel op het vrouwtje van de wilde eend terwijl het mannetje overwegend grijsgetint is. Alhoewel, vijftig tinten is wat overdreven...

Paartje Krakeenden

"Krak" zei de eend
Vandaag is, ondanks het weer dat een behoorlijk pietepruimgehalte had, de benenwagen niet ongebruikt gebleven. Afgezien van de wandeling naar Loosduinen (boodschappen doen bij de Lidl), heb ik later in de middag nog wat gejogd en gewandeld. Echter besloot ik na een half uur naar huis te gaan om later in de avond met de groep mee te trainen.

Even de buienradar geraadpleegd, droog zouden we het met de training niet steeds houden. Maar komaan, die paar druppeltjes... Om half zes verliet ik huis en cv, toen was het nog redelijk droog. Maar bij de Bosjes van Pex begon het te druppelen, en bij de Sportlaan kwam het koude hemelwater met bakken naar beneden. Snel in een busabri geschuild, ondertussen zag ik de lucht waar nog meer dreigende wolkenpartijen naderden. Toen besloot ik 'on the spur of the moment' om op eigen houtje te gaan trainen.

Uiltje op bezoek
Van tevoren had ik even gekeken wat op het programma stond: een duurloopje met drie series van 3 x 600 meter in 10 km tempo. Van die 600 meter maakte ik drie minuten, tussenpauze 90 seconden oftewel anderhalve minuut. En circa 10 minuten tussen de series.

Heb het programma deels in de Bosjes van Pex, rond het Stokroosveld en over de Laan van Meerdervoort afgewerkt.

Ik moet zeggen dat het goed ging, wat ook te maken heeft met mijn volstrekt gedateerde, deels versleten maar oh zo lekkere saucony wedstrijdschoentjes. Die had ik aangetrokken. Ze zitten nog steeds lekker, ze hadden al weinig demping en nu helemaal niet meer zodat je het 'barefootrunning' gevoel krijgt. Ideaal voor korte, pittige snelheidstrainingen of  niet al te lange prestatie- en wedstrijdloopjes.




Geen opmerkingen: