zaterdag 2 september 2017

Mooie Holland Trailrun in Noordwijk

In tegenstelling tot de dreigende beelden op Buienradar.nl vanmorgen, waarbij rode plekken rond 13:00 uur wezen op wolkbreuken in Noordwijk, is het daar droog gebleven. Sterker nog, deze tweede september kan wat mij betreft de boeken ingaan als een van de mooiste stranddagen van de afgelopen maanden.

Echter heb ik deze stranddag niet op een van mijn favoriete plekken op het Zuiderstrand doorgebracht, maar - zoals hiervoor aangegeven - in Noordwijk. Daar vond voor de eerste keer in de geschiedenis van deze prachtige badplaats een trailrun plaats. De lopers konden kiezen uit 30, 20 of 10 kilometer.

Bij trailruns, waarvan ik inmiddels al een aardig aantal heb gelopen, kies ik meestal voor een tussen-afstand, dus in dit geval had 20 kilometer voor de hand gelegen. Maar het werd 10 kilometer, want dat vond ik zowel qua afstand als qua inschrijfgeld mooi genoeg. Met de tram (randstadrail 3) en de bus (90 naar Lisse) ging ik vanmorgen naar de betreffende locatie aan De Zeereep, surfcentrum Beach Break. Daar kon het startnummer worden opgehaald dan wel worden (na-)ingeschreven.


Aangezien ik vooraf had ingeschreven, bevatte mijn startnummer (130) mijn volledige naam, en dat was uiteraard bij alle andere voorinschrijvers ook zo. Nu wil het geval dat ik niet het enige Haag-lid was: bij aankomst was groepslid Sanny Schoon al aanwezig, ze was meegereden met de andere HAAGenaars Daniël Vermeulen, Annemiek van der Meer en Marcel.


Ook was Nanda Blom van de partij, die in wel buitengewoon korte tijd erg op Hans Verbeek is gaan lijken. Maar goed, een kniesoor die daar op let, zeker in deze gendervriendelijke tijden. Zoals altijd had ze er zin in! 'Zij' deed mee aan de 20 km, evenals echtvriend Cyril.

De lopers van de 30 kilometer, onder wie Marlon Voorn en José Xavier, waren al een tijdje onderweg.


Zelf was ik er rond half een, te laat om de 30 kilometerlopers van start te zien gaan. Maar ik kon nog wel een paar filmpjes maken van de start van de 20 kilometer... 




Even na twee uur vertrokken wij voor de 10 kilometer. Ook hier ging het eerste stuk (ik schat zo'n 800 meter) over het strand, waarna we rechtsaf naar boven gingen voor een ca. negen kilometer traject door de duinen. Het was een mooi en afwisselend parcours, veel bos- en duinpaden, de nodige klimmetjes en twee keer een lange 'stairway to heaven'. Pittig loopje, maar op mijn (relatieve) gemakkie gelopen en dat ging goed. Bij de verversingspost rond het 7 km punt wat gedronken (cola in een meegebracht 'eigen' bekertje) en wat versnaperingen genuttigd. Tenslotte nog een stuk chocola achter de kiezen en weer verder. 


Na de tweede steile trap zag ik dat Sanny vlak achter mij liep, dus zijn we samen de laatste kilometers ingegaan. Dan liep ik weer voor, dan zij. Vooral de laatste kilometer voor de finish was pittig vanwege het zeer mulle zand maar we hadden power genoeg om netjes - bijna hand in hand - over de finish te gaan. 

De uitslagen staan op deze pagina (even klikken)!



Na afloop tas opgehaald bij de bergingspost en in een 'soort van' kleedruimte naast de toiletten een tijdje uitgezweet en vervolgens aanstalten gemaakt om om te kleden. Er zaten nog twee mannen die zojuist de dertig kilometer hadden gelopen als ultieme duurloop voor de marathon van Berlijn over twee weken.

Er kwamen vier surfmeisjes binnen, type Doutzen Kroes, die vroegen of wij er bezwaar tegen hadden als zij zich bij ons zouden omkleden. Nee hoor, daar hadden we helemaal geen moeite mee. :-).

Ik kon met Marcel en de andere Haagvrienden mee terugrijden. Een aanbod dat ik in dank aanvaardde. 

Tenslotte hieronder nog een filmpje dat ik gisteren (vrijdag) maakte toen ik op de club ging fitnessen. Het was weer het groepje met Maarten de Niet als trainer. De snelle dames en de ook weer sneller wordende heren Jos en Pierre waren ook van de partij.


Geen opmerkingen: