woensdag 30 mei 2018

Hot Mokum, Summer in the City...


Bloedheet was het gistermiddag in Amsterdam. Ik was er in verband met een afscheidsreceptie van Maarten Mulder, een ex-collega van lang geleden (begin jaren tachtig). Ik werkte destijds al enkele jaren op de afdeling Film van het toenmalige ministerie van CRM, naderhand WVC. Toenmalig 'coming young man' Aad Hogervorst werd toen afdelingshoofd, later kwam Maarten er bij als plaatsvervanger.
Gisteren, 36 jaar later, stonden we weer even vereeuwigd tijdens de receptie.

Maarten (rechts) kun je de geestelijk initiator noemen van EYE, het huidige filmmuseum annex multimediacomplex aan het IJ. Jarenlang heeft hij er gestaag aan gewerkt dat dit instituut er kwam. Soms was er flinke tegenwind, maar Maarten liet zich daar met zijn onverstoorbare rust en vastberadenheid niet door weerhouden. Zijn ideaal - een multimediacentrum waarin onder meer tentoonstellingen, filmprogramma's en educatieve projecten konden worden gerealiseerd en diverse vormen van samenwerking op die gebieden mogelijk werd - is er gekomen. Niet voor niets wilde hij zijn afscheid - vanwege het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd - op deze bijzondere lokatie vieren.


Ik zag heel wat bekenden van jaren her, sommigen zag ik zeker twintig jaar geleden voor het laatst. Toch was iedereen onmiddellijk herkenbaar. Dat gold ook ook voor een aantal gezichten uit de filmwereld die toen regelrechte BN-ers waren en nu ook acte de présence gaven. 




Zoals filmproducent Matthijs van Heijningen en zijn vrouw Guurtje Buddenbergh, filmregisseur Ate de Jong, filmrecensent Hans Beerenkamp en vele anderen. 

Het was een leuk weerzien en wellicht zit er t.z.t. nog een reunietje in kleinschaliger verband in.

Hortus Botanicus

Eerder op deze bloedwarme dag bracht ik een bezoekje aan de Hortus Botanicus. Het was bepaald niet de eerste keer dat ik daar was maar evenals hofjes of i.d. vormen hortussen een oase van rust in een hectische stedelijke omgeving. Bovendien valt er altijd wel iets moois te fotograferen. In een apart FB-bericht zal ik nog wat foto's delen. Kan ook hier even een kijkje nemen (voor de liefhebbers).




Geen opmerkingen: