donderdag 6 december 2018

Interbellum



In de 'nazit' van de Duindigtcross hadden wij (enkele sport en FB-vrienden) een korte discussie over de zin en onzin van Facebook. Dit naar aanleiding dat steeds meer mensen zich van dit populairste - wereldwijd verbreide - sociale medium zouden afmelden/hebben afgemeld. Facebook zou oppervlakkig zijn, veel onzin-berichtjes bevatten, een hoog narcistisch 'kijk mij eens' gehalte hebben, het leent zich niet echt voor onderwerpen met diepgang (politiek of levensbeschouwelijk, het moet vooral 'gezellig' blijven en je wilt met iedereen 'vriendjes' blijven), gebruikers zijn pionnen voor allerlei commerciële doeleinden omdat veel persoonlijke gegevens traceerbaar zijn, enzovoorts, enzovoorts. En dan natuurlijk het voortdurend kijken op jouw telefoontje wat een bron van irritatie kan zijn voor de directe omgeving (al heeft dat niet uitsluitend met FB te maken).

Dat klopt allemaal, maar toch - vooral vanwege het sociale netwerk-idee waarbij je contact hebt met allerlei mensen en groepen met ongeveer gelijke interesse en zelfs familieleden die je nooit 'live' hebt ontmoet, (oud)collega's en vrienden van weleer, enzovoorts - blijft deze brainwave van mijnheer Zuckerberg een 'dingetje' waarvan ik niet snel afscheid zal nemen. Ik zie FB  niet als essentieel, maar wel als een (plezierige) aanvulling op het 'echte' leven en ook op mijn blog. De eventuele nadelen neem ik dan maar voor lief. Of er moet iets komen dat nog aantrekkelijker wordt en FB gaat vervangen maar dat zie ik niet zo snel gebeuren. Ik heb ook een twitteraccount maar twitter zelden of nooit al dwingt het wel tot bondig formuleren (niet mijn sterkste punt).

Maar goed, ik wilde maar één zinnetje hierover neertoetsen en het zijn al twee alinea's worden. Dus terug naar de dingen van deze week!

De goede sint is weer vertrokken en zijn zwarte- en roetveegpieten ook. De komende twee weken vormen een soort interbellum tussen Sinterklaas en Kerstmis. Of zo je wilt tussen Sinterklaas en de Meeuwen- en Makrelenloop en/of de Uithof-cross.

Er is niet veel gedaan op sportgebied. Na de Duindigtcross rust gehouden op maandag, en op dinsdag een hele dag oppassen, wat heel leuk is met twee allerliefste kleindochtertjes. Er blijft dan wel weinig tijd over om te sporten, ik was er op die dag ook veel te stram, stijf en moe voor, toch een reactie op de Duindigtcross denk ik.

Woensdag wel weer gesport, 's ochtends in het krachthonk, 's middags 'voor mezelf' 80 minuten gelopen. Merk wel dat ik weer wat aan het aankomen ben, wat voor mij een normaal verschijnsel is in dit jaargetijde. Kunst is nu om dat niet verder uit de hand te laten lopen.

Geen opmerkingen: