donderdag 26 juni 2014

Van kuieraar tot museumstuk

Ochtend in de Bosjes van Pex
Op woensdagavond heeft Groep 5 pittig getraind onder leiding van trainer a.i. Barry Verkijk. Wim Hartman is namelijk met vakantie. Er stond een stevige baantraining op het programma. Na het inlopen, loopscholing en oefeningen met een stok - ter verbetering van de lichaamshouding - kwamen we tot de kern van deze trainingsavond, tweemaal 4 x 400 meter in 5 km. tempo.

Nu was het tempo bepaald sneller dan 5 km. (als dat ècht zo was geweest zou het leeuwendeel van Groep 5 18 tot 21 minuten op de 5 kunnen lopen).  - Als 'oudje' kwam ik steeds als laatste aan, maar zelfs dan was het resultaat niet erbarmelijk, mijn traagste 400 deze avond was 1'48'' en mijn snelste (de laatste) 1'38'', dus 10 seconden sneller. Maar of ik dat tempo vijf kilometer had kunnen volhouden? Het antwoord moet zijn: neen, van geen kant! In ieder geval moeten wij - veel mensen van onze trainingsgroep maar ook van andere groepen - zaterdag aan de bak voor de 6- of 9-uurs estafette.


Overdag was iedereen het huis uit dus besloot ik ook iets te gaan doen. Het werd een tripje naar Leiden. Puur om wat te kuieren en zo mogelijk een museum te bezoeken. Na aankomst in Leiden liep ik het welbekende stukje naar de brug, maar daarvoor al sloeg ik linksaf. Ik kwam uit bij Museum De Lakenhal. Het was niet de eerste keer dat ik daar was maar een bezoek aan dat museum is altijd de moeite waard.


Naast de tegelgang met de kleurrijke verzameling wandtegels, hangt er werk van Rembrandt, Jan van Goyen en Jan Lievens. Niet zo gek eigenlijk want Leiden was in de Gouden Eeuw de bakermat van de Hollandse schilderkunst.

Zo is er momenteel ook een expositie van het werk van Gerard Dou, de eerste leerling van Rembrandt. De schilderijen van Dou kenmerken zich door hun verfijning en preciezie, een stijl die werd nagevolgd door andere 'fijnschilders' als Jan van Mieris en Frans van Mieris (de oudere en de jongere).


In een andere zaal hangen schilderijen van Jan Steen, Abraham van den Tempel en Frans van der Merck, meesters van de Hollandse barok, en werk van zeeschilder Willem van de Velde en genreschilder Gabriël Metsu. Weer in een andere zal 'hangen' schilders van een latere periode, zoals Floris Verster, Menso Kamerlingh Onnes, Jan Toorop, Theo van Doesburg en Harm Kamerlinh Onnes.



Waar in dit museum vooral uitgebreid aandacht wordt geschonken is de Lakennijverheid. Interessant maar dat had ik al eerder gezien. Dus wandelde ik een stuk door Leiden, richting Leidse Loper. Er was markt gisteren. Even een praatje gemaakt met leeftijdgenoot Ed Zijl , trainer bij The Hague Road runners, daarna een flink stuk kaas gekocht bij een van de kramen.


De volgende stop was de Hortus Botanicus, maar daar kom ik regelmatig dus zal daar nu niet al teveel over uitwijden. Wel interessant was de expositie met plantenfossielen waarvan sommige 390.000.000 jaren oud zijn. De Hortus zelf is in dit seizoen wel mooi om te zien, het is nu de tijd voor de zomerbloeiers. Een impressie van de Hortus-wandeling staat hier.


Voordat ik terugging, toch nog even het Volkenkundig Museum bezocht. Ook daar is nu een expositie met foto's van Jimmy Nelson die de hele wereld heeft afgereisd om groepen mensen te vereeuwigen. Het zijn levensgrote foto's van de diverse volkeren die onzen planeet bevolken. Hierboven een voorbeeld, ik heb ook nog een aantal in mijn album geplaatst maar het mooiste is natuurlijk om het zelf een keer te gaan bekijken.

Grappig was wel dat van alle bezoekers - althans die daar belangstelling voor hadden en dat waren er velen - professionele portretfoto's werden gemaakt, drie per persoon, waarvan de beste (of beste twee) worden toegemaild. Er zijn geen kosten aan verbonden, wel wordt toestemming gevraagd om de foto (eventueel) te gebruiken voor tentoonstellingsdoeleinden, de rechten blijven bij de fotograaf. Overigens werden de foto's op deze dag niet door Jimmy Nelson zelf gemaakt, maar door - naar ik veronderstel - zijn assistente, collega of vriendin.


Geen opmerkingen: