vrijdag 24 oktober 2014

Lekker kleuren

Gisteravond was het weer tijd voor de workshop bij Paul Versteeg, op het atelier van Thea Bonnecroy. Met tassen en zakken acrylverf, penselen en ander schildermateriaal in de fietstas geladen ging ik op weg naar de Pastoorswarande, bij de Torenstraat.

Wij (Paul Kruijssen, Vincent en ikzelf) zijn weer lekker bezig geweest met kleuren, zoals altijd acryl op papier. Eigenlijk doen wij steeds maar wat, in die zin dat we alledrie beginnen en al doende zien waar het eindigt.

Wel is er min of meer sprake van een thema de laatste weken: herfst, met name herfstkleuren en die toepassen. Wij zouden herfstbladeren meenemen en daarmee iets doen, maar de - mooie - bladeren die ik een paar dagen terug op weg naar de Loonse en Drunense duinen tegenkwam en in de zak van mijn jack stopte waren helemaal verkruimeld. Dus heb ik iets voor mezelf opgezet, wel figuratief - dat trekt mij toch het meeste moet ik bekennen - en met herfstkleuren. Het is nog niet helemaal 'af' maar dat komt de volgende keer wel. Of niet, die vechtende herten bijvoorbeeld vind ik in 'on-affe' staat best wel goed zo, je moet er - denk ik - voor waken dat het niet teveel 'een plaatje' wordt.

Onze workshopleider vindt het wel van belang iets over de kleurentheorie aan ons mee te geven. Zelf is hij zeer gefascineerd door de kleurenleer van Johannes Itten. Het idee is om in het dagelijks leven voortdurend te kijken naar de kleuren om je heen, ook in de natuur, waarmee beoogt wordt een bepaalde 'kleuren-intuïtie' te ontwikkelen. Aan de hand van vellen gekleurd papier maakte hij aanschouwelijk hoe kleuren met elkaar contrasteren en/of op elkaar inwerken, en naderhand zag ik Paul met Vincent bezig verzamelde herfstbladeren op die verschillende kleuren te leggen.


Voor de volgende keer gaan we zelf aan de slag met vellen in allerlei kleuren, zowel primaire, secundaire als tertiaire kleuren. Ik denk dat ik hier thuis maar mee aan de slag ga, want de tijd van zo'n workshop is beperkt en die wil ik persoonlijk het liefst benutten met het schilderen zelf.





Geen opmerkingen: