zaterdag 21 november 2015

Verre familie

De titel van dit bericht kan zowel letterlijk als figuurlijk worden opgevat.

Het zal zo'n 56 jaar geleden zijn dat ik met mijn vader op bezoek ging bij zijn tante Bep en zijn neef Helle, mijn achteroom derhalve. Het staat mij bij dat ik toen elf jaar was. Helle woonde destijds met zijn vrouw Tilly in Heemstede. Op dat moment waren ook Helle's zuster Inge en haar dochter Edith - tegenwoordig beeldend kunstenaar - aanwezig.

Fred en Edith, 56 jaar geleden...
Zesenvijftig jaar geleden, bijna een mensenleven! Nee, je kunt niet zeggen dat ik de deur bij mijn familie platloop. Wel heb ik hen in 2011 gesproken bij de uitvaart van mijn vader, en bij die gelegenheid nodigden zij mij uit om gerust een keer langs te komen. Je weet hoe dat gaat: je belooft dat en wil het ook, maar het komt er niet van. Dit niet in de laatste plaats omdat zij sinds een jaar of dertig in Haren (Groningen) wonen, dus niet naast de deur. Verre familie dus.

Een bericht van Robert, een van hun drie zonen, met twee waarvan ik via FB contact heb, was mede aanleiding om toch een keer op bezoek te gaan. En dus reisde ik vandaag met de trein van Den Haag naar het hoge Noorden, wat neerkwam op in totaal zeven uur reizen met het openbaar vervoer, heen en terug. Bestemming Haren, inmiddels wereldberoemd vanwege het verjaardagsfeestje waarvoor via internet honderden ongenode gasten en hun aanhang werden uitgenodigd. In dit geval was ik geen ongenode gast, van tevoren had ik mijn bezoek keurig aangekondigd. En het kwam gelegen.


Toen en nu...

De trein had net Lelystad verlaten toen ik werd gebeld door Tilly, zij bood aan om mij van het station in Haren op te komen halen. Alzo geschiedde.

Het was leuk om na zo lange tijd weer eens bij te praten, herinneringen op te halen en oude foto's te bekijken. Waaronder de foto hieronder, gemaakt in 1963 op de Patrijslaan in Huizen toen mijn oma (van vaders kant) 80 jaar werd. Voor Helle en Tilly was zij 'Tante Cath'. Het was een welbestede dag!



Geen opmerkingen: