zondag 21 januari 2018

Daarom drinken wij het in Gouda...


En toen was er weer het jaarlijkse PINT Winterbierfestival in Gouda! Hoe lang het geleden is dat ik er voor de eerste keer van de partij was, durf ik niet in te schatten. Zal al snel een jaar of acht, negen geleden zijn, dit naar aanleiding van een tip c.q. uitnodiging van Frank Inklaar. Straks maar eens checken aan de hand van mijn eigen weblog-geschiedenis.

Maar het was vrij vaak, en dat terwijl ik allesbehalve een fanatiek bierdrinker ben. Maar de gezelligheid van het festival - beslist geen dronkemansgelag - en de zeer aparte en meestal erg lekkere biertjes maken dat elk jaar een groepje van HAAG richting Gouda gaat. Altijd rond deze tijd (eind januari).

We hadden om 14:00 uur afgesproken op Centraal Station Den Haag. Ik was er voor die tijd, niettemin waren de meeste biervrienden al aanwezig. Toen het gezelschap compleet was, gingen we met de trein van 14:23 uur naar Gouda.

Ditmaal bestond onze groep uitsluitend uit mannen. Logisch, zou je zeggen, bier is typisch een mannen-aangelegenheid. Maar toch: eenmaal in Gouda, bleken er ook veel dames aanwezig in het gebouw van het Welland College, en niet uitsluitend als 'aanhang' maar ook als actieve mee-drinkers.

Hoe dan ook, het was wederom gezellig. Inmiddels markeert het PINT Winterbierfestival zo niet de overgang van de winter naar het prille voorjaar, dan toch de aankondiging van het lengen der dagen.
Evenals de spechten trouwens vanmorgen in de Bosjes van Pex, die als eerste (zang)vogels hun voorjaarsroep - in hun geval geroffel op boomtakken - lieten horen.



Alles goed en wel, maar hoe smaakte het bier? Prima natuurlijk, al 'ligt' het ene biertje je beter dan het andere. Zelf heb ik een voorkeur voor het donkere, zware en wat zoetige bier waar een ander meer voor 'een bittertje' gaat. Maar ook waren er lichter gekleurde biertjes met een heel bijzondere smaak (gember bijvoorbeeld) zoals de Speculator.


Toen we weggingen, konden we een formulier afgeven met daarop jouw persoonlijke 'top drie' van geproefde bieren. En dat is natuurlijk best lastig want bij binnenkomst kreeg je een glas (van plastic, maar niet van echt glas te onderscheiden) met daarin zes munten, een ballpoint en een infoboekje met stemformulier. Je kon dus zes van de 130 biertjes proeven.

Had ik het formulier keurig ingevuld, vergeet ik het in te leveren! Nou ja... je kon meedingen voor een bierpakket. Jammer dan! Hoe dan ook: zelf kwam ik met 'Speculator' (106) op de eerste plaats, de 'Klapschaats' (9) op twee en met 'Baxbier & 7e Hemel' op de derde plaats. For what is worth...

Geen opmerkingen: