zondag 14 oktober 2018

Kopjesloop en vervlogen tijden: 20 kilomètres de Paris

De herfst is een periode waarin veel loopevenementen worden georganiseerd. Zo was er de Hoge Veluweloop en dit weekend wordt in Eindhoven zowel de hele als de halve marathon gelopen. Aan beide evenementen heb ik meermalen deelgenomen. Dit jaar zocht ik het iets dichterbij en koos een  kortere afstand.

Dat werd de Kopjesloop, op zondag. Eenmaal in Delft kwam ik Anton Schuurman tegen, bij de bushalte. Deze tachtiger loopt nog steeds veel loopjes af, vorig jaar deed hij ook mee aan de 6-uurs estafette die hij uitliep en 'ergens in het midden' uitkwam. Knap.
Samen reisden we met de bus op naar De Delftse Hout, waar het nog een kwartier lopen was naar clubhuis DES, waar kon worden ingeschreven.

Zelf liep ik weer vijf kilometer, en kwam uit op 26'50''. De lange duurloop komt maandag wel. Na de loop hadden we een korte nazit met koffie en chocolademelk (koude!). Pierre en ik konden mee terugrijden met mijn buurman Jan, die ook had gelopen, zij het 10 kilometer.

Maar goed, ik had het over de vele loopevenementen in het herfstseizoen. Op FB zag ik dat in ieder geval één Haag-genoot (Kees Koppens) vandaag de 20 kilometer van Parijs heeft gelopen. Aan die loop heb ik goede herinneringen en denk er over om volgend jaar (weer) mee te doen.


Een aantal  malen - uit mijn hoofd: 1981, 1983 en 1984 - heb ik in deze tijdaan deze loop deelgenomen. In een van mijn mappen kwam ik nog een verslag tegen van clubgenote Fenny van Osch over die ene keer, in 1981, dat wij met een groepje naar de lichtstad gingen om daar die twintig kilometers over Parijse grond weg te stampen. Een erg mooie manifestatie, met – toen al! – erg veel (zo’n 22.000!) deelnemers.


Bram Wassenaar werd daar overigens eerste Nederlander (en elfde in het algemeen klassement) in iets meer dan 1 uur! Ja, die man kon lopen…

Maar even terug naar het verslag van Fenny van Osch, een leuk verhaal dat ik jullie niet wil onthouden, ook al is het 37 jaar geleden. En uiteraard weer met de bijpassende illustraties. Dus weer iets uit ‘de ouden doosch’.

Ik weet niet of ook dit keer Haag-leden hebben meegedaan aan de 10 EM Parijs-Versailles. Hoe dan ook lijkt het mij leuk om daar een keer aan mee te doen. Of weer eens de 20 km van Parijs.

Die 1 uur 21 minuten van toen loop ik allang niet meer, laat staan die 1 uur 19 minuten vier jaar later, maar het gaat vooral om het hele uitje. Maar ja, dat moet dan wel georganiseerd worden.

Geen opmerkingen: