donderdag 4 oktober 2018

Haags Ontzet na Leidens Ontzet.

Vooral die schaatser gaat hard man!
Eerst een trainingsupdate. Nou, daar ben ik snel mee klaar. Alleen dinsdag heb ik een stukje gelopen (een uurtje) maar woensdag (coopertest of training) had ik domweg geen zin. Voelde mij ook niet topfit. Dus niet gelopen! Vandaag (donderdag) trek ik wel weer de loopschoenen aan.

Wel lekker bezig geweest in het krachthonk, waar ik voor de eerste keer 10x 80 kilo heb 'gedrukt' - zij het in 'slechte uitvoering' - en zelfs twee keer 90 kilo.


And now something completely different!


In mijn middelbare schooltijd heb ik een toneelstukje geschreven - mijn eerste en laatste - dat naderhand in de aula van de school werd opgevoerd. Het verhaal ging over een familie ten tijde van Leidens Ontzet. In dat bezoek kreeg het verontruste gezin bezoek van de spaanse bezetter, legeraanvoerder Requesens in hoogst eigen persoon.

We hadden amper gerepeteerd, en op het allerlaatste moment moesten we kledingstukken en attributen regelen om ons te verkleden. Het werd een van de meest hilarische voorstellingen uit mijn herinneringen. De voorstelling mislukte falikant en verzandde in één grote schater- en slappe lach happening. Dat kwam vooral omdat de 'acteurs' pas op het podium met elkaar geconfronteerd werden in vermommingen die ieder voor zich had geregeld: een vergiet als helm, een aanplaksnor, een deken of perzisch tapijtje als mantel, rare brillen enzovoorts. Maar goed, het stuk duurde niet zo lang dus we hebben het toch zo goed en kwaad als dat ging tot een eind gebracht.

Na die tijd had ik altijd 'zoiets van': moet toch eens een keertje naar Leiden om iets van de viering van Leidens Ontzet mee te maken. Sinds jaar en dag wordt dat gevierd met hutspot en haring en wittebrood. Maar het is er nooit van gekomen.


Tot vandaag. Leek mij leuk om er wat foto's te maken. Wat direct opviel bij het verlaten van het station was dat Leiden grotendeels tot een grote kermis was omgetoverd, met kleurrijke kramen, veel 'ouderwetsch' snoepgoed en uiteraard haring en hutspot . Ook waren er her en der activiteiten, waarvan de optocht misschien wel de grootste publiekstrekker was. Het wachten duurde lang maar uiteindelijk heb ik wel wat plaatjes van een deel van de optocht kunnen maken. Hierbij wat foto's!


Over optocht en vermommingen gesproken: het bericht dat Sint Nicolaas bij de officiële (landelijke) intocht niet langer vergezeld zal worden door zwarte pieten maar uitsluitend roetveegpieten, heeft mij ontzet. Ik ben geen rechtse tokkie, integendeel, maar Haags Ontzet was ik wel....

Dit temeer omdat ik vele jaren achtereen en bij diverse gelegenheden als Sinterklaas heb opgetreden. Sommigen zouden zeggen 'hulpsinterklaas' maar jullie begrijpen uiteraard dat dit onzin is. Er is maar één de echte en mijn zwarte pieten zijn, hoewel - met een uitgestoken middelvinger van de NTR naar 'het stomme volk dat heropvoeding behoeft' - uitgerangeerd, ook de echte.... De intolerantie van de tolerantie regeert alom!


Geen opmerkingen: