zaterdag 24 augustus 2019

Brade(n) hier bij de Bradelier


Een warm loopje, dat was het. Maar waarschijnlijk kun je dat van alle loop- en triathlonevenementen zeggen die vandaag zijn en de komende dagen worden gehouden.

Het gaat in dit geval om de Bradelierloop die elk jaar in het kader van een feestweek in De Lier plaatsvindt. Er kan, naast een jeugdloop, ingeschreven worden voor vijf of tien kilometer. Zelf had ik ingeschreven voor de vijf, omdat dit past in het AgiumRun-Circuit waarvoor ik had ingeschreven.

Maar eerlijk gezegd was het zó warm vandaag, dat het nog maar de vraag was of ik voor de langste afstand zou hebben ingeschreven. Zou wel een beetje 'te' zijn geweest.

Met de aloude OLA, bestuurd door Jan Wierenga, begaven wij - Pierre, Jan G. en ik - ons tegen het middaguur naar het Westland. Bijna anderhalf uur voor de start waren wij daar dus tijd zat voor het startnummer ophalen, koffie drinken, kleedkamer opzoeken, omkleden, praatje maken met deze en gene en de warming up. Hoewel dat laatste onderdeel het minste tijd en energie koste, het was immers warm genoeg.


De vijf en tien kilometerlopers gingen om 14:00 uur gelijk van start. Van tevoren had de organisatie op de website aangegeven dat, gelet op de hitte, deelnemers aan de tien km bij het vijf km punt konden besluiten het daarbij te laten. Zij werden dan gewoon in de uitslagen van de 5 km vermeld.

Zelf besloot ik rustig en in een zo constant mogelijk tempo te lopen. Iets dat eigenlijk wel goed beviel, want zeker bij open stukken bleek hoe moordend heet de zon was. Onderweg zag ik een aantal clubgenoten voor mij lopen waarbij vooral reisgenoot Pierre opviel: hij liep beduidend sneller dan normaal. Maar ik zag ook enkele loopvrienden die onderweg uitstapten.

Uiteindelijk kwam ik in een niet snelle, maar gegeven de omstandigheden toch tevreden stellende tijd van 28'45'' (netto) over de finish.

Na de cooling down, het douchen en omkleden nog een tijdje in de grote kantine gezeten en naar de prijsuitreiking gekeken. Een paar foto's daarvan gaan hierbij. Uitslagen hier!





Er zijn lopers en loopsters die inmiddels vaker op het podium hebben gestaan dan Beyonce, maar toch een paar verrassende gezichten bij deze loop, zoals de snelle wereldkampioen in haar categorie Silke Schmidt en de uit Australië afkomstige Haag-atlete Hannah Oldroyd. Een snelle veel-loopster die diverse erepodia in binnen- en buitenland mocht bestijgen en ook hier eerste dame op de 10km werd, in een tijd net boven de 36 minuten.

Weer thuis, vrijwel meteen naar het strand gepeddeld omdat daar de Haag-picknick plaatsgreep. Ondanks het meer dan mooie weer was de opkomst niet groot, maar het was gezellig.


1 opmerking:

Hans Verbeek zei

Leuk dat je er weer bij was in de hitte.