zondag 13 april 2014

Kijken naar kanjers in Rotterdam na Delftse warming-up


Vanmorgen vroeg stond Jan Wierenga mij op te wachten op de Laan van Meerdervoort, hoek Pomonaplein. Wij hadden daar om tien voor tien afgesproken om naar de Kopjesloop in Delft te gaan. Waar hebben we het over, de Kopjesloop op een dag als deze, waarop ook het grootste loopevenement van ons land plaatsvindt, de Marathon van Rotterdam. Een loop die vele duizenden lopers en loopsters, nationaal en internationaal, naar de start brengt. De kopjesloop daarentegen zo'n 150 deelnemers (schat ik zo). Maar wie het kleine niet eert.... en dat gold ook voor de afstand. Wij zouden in Delft 5 kilometers gaan lopen, waarna ik naar 010 zou gaan om langs de route naar de marathon te kijken.

Hoe dan ook ging het best redelijk met die 5 kilometer, met 24'59'' was ik een volle minuut sneller dan vorige week. Dus dat geeft de burger weer moed. Ook Jan, bij wie ik de eerste anderhalve kilometer in het kielzog bleef, was tevreden, hij was uiteindelijk 50 seconden sneller dan ik. Daarna gedoucht waarna Jan mij naar station Delft bracht. Dat is nog steeds één grote bouwput al komt er wat tekening in: vlak naast het oude station waarvan de monumentale voorzijde intact is gebleven, is een hypermodern, grotendeels uit glas opgetrokken gebouw verrezen. In dit geval is de combinatie oud-nieuw niet goed uitgevallen, wat mij betreft is het de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit. Maar goed, daar gaat het nu niet over.



In Rotterdam had ik afgesproken met twee Roadrunners, Jan G en Pieter van der G. Met z'n drieën liepen we naar de Coolsingel en van daaruit naar ons inmiddels vaste uitkijkpunt, ongeveer 600 - 800 meter voor de finish. Daar hebben wij bijna twee uur gestaan en duizenden lopers zien passeren. Clubvriend Frank I. stond bij De Blaak, we zouden elkaar naderhand nog ergens treffen maar ondanks enkele telefoontjes over en weer is dat er niet van gekomen. Het was trouwens best fris in 010, èrg fris zelfs omdat de zon grotendeels schuil ging achter fikse wolkenpartijen en de wind weliswaar niet sterk maar toch aanwezig was.


Wij hebben best een aantal bekenden gezien waaronder Margriet, Piet, Sonja, Murat en Cor, maar ik heb ook heel wat kennissen en loopmaten die ook hebben meegedaan gemist. Ook Yöran heb ik niet zien finishen maar naderhand, op de terugweg naar het station, kwam ik hem tegen. Dus toch nog maar even snel een foto gemaakt...


De snelste lopers heb ik niet finishen om de simpele reden dat ik toen nog niet in Rotterdam was. Dan had ik ongetwijfeld het snelste Haag-lid èn de snelste Nederlandse marathonloper van vandaag zien finishen, Khalid Choukoud. Tijd: 2:10'51'', en dat als debuterend marathonloper. Geweldige prestatie!


Hier de link naar een kleine compilatie met wat foto's van (vooral) marathonlopende clubgenoten al moet ik bekennen dat ik niet tot het eind ben blijven staan (tot ca. 15:30 uur). Maar geen nood, zoals altijd wordt er van iedere loper een of meer foto's gemaakt, die komen naderhand op de site te staan van de Rotterdam Marathon...

2 opmerkingen:

Unknown zei

Fred,

Was een mooie en bijzonder dag deze Rotterdam Marathon 2014. Ik heb PR gelopen 3:32:08 (was 3:44:15). Bedankt voor je mooie foto!!...
Nu ga we de volgende....Westland Marathon...yessss!!.
groetjes
José

Fred zei

Gefeliciteerd met jouw PR José! De Westland Marathon is al snel, maar je hebt genoeg kilometers in de benen. Succes!