donderdag 8 maart 2018

Wie is er bang voor een goede wolf?

Gistermiddag, na de fitness en een loopje - kort, omdat de blessure toch weer opspeelde -  weer eens het fotomuseum GEM binnengewandeld. Dit naar aanleiding van een tip over een bijzondere expositie 'Life in Cities'.

Aanrader! Vele tientallen foto's, een aantal daarvan op levensgroot formaat afgedrukt, zijn over een aantal zalen geëxposeerd. Wat  ze gemeen hebben is het thema: het leven in de grote stad. Meer specifiek: de steden New York, Chicago, Hong Kong en Parijs. Stuk voor stuk zijn het werken die het predikaat 'Kunst met de grote K' zonder meer verdienen.


De volgende tekst is bijna geheel 'gejat' van de site van het museum.

Maker van de foto's is Michael Wolf (1954).  Hij groeide op in de Verenigde Staten en Canada. Voor zijn studie keerde hij terug naar Duitsland waar hij van 1972 tot 1976 les kreeg van Otto Steinert, de legendarische professor van de Folkwang School in Essen.

Wolf begon zijn carrière als fotojournalist. Hij werkte voor gerenommeerde tijdschriften als Geo en Stern. In 2003 maakte hij de overstap naar vrij werk. Maar ook in dat werk zie je dat zijn fotografie geworteld is in de traditie van de sociaal geëngageerde documentairefotografie.

Centraal thema van zijn oeuvre is het leven van mensen in de voornoemde metropolen. Sinds 1994 woont en werkt Wolf in Hong Kong. Deze stad met ruim zeven miljoen inwoners is zijn inspiratiebron geworden.


Zo zie je in een aparte ruimte zijn serie 100 x 100 (2006) waarin tientallen portretfoto's te zien zijn van  honderd bewoners die een wooncomplex bewonen. Elke bewoner heeft een krappe negen vierkante meter tot zijn/haar beschikking.

In Architecture of Density (2003 - 2014), een van Wolfs meest beroemde series, worden foto’s van de volgebouwde stad zo aangesneden dat hemel en horizon ontbreken en het beeld bijna abstract wordt.


In Transparent City Details (2006) speelt Michael Wolf - net als in Tokyo Compression - met thema´s als privacy en voyeurisme in de grote stad. Wolf inspecteerde elke centimeter van zijn foto’s van architectuur in Chigago op zoek naar merkwaardige menselijke activiteit; hij brengt individuen in beeld die zich op grote hoogte onbespied wanen.

Hij blaast details op tot we in grove pixels bijvoorbeeld een zakenman herkennen die op kantoor een golfballetje slaat of iemand die vol vertwijfeling zijn gezicht in zijn handen laat zakken.

Zoals Michael Wolf inzoomt op zijn eigen foto’s van Transparent City, zo laat Google Street View ons de stad zien.


Geïnspireerd door dit nieuwe fenomeen - dat in 2007 werd geïntroduceerd op internet - begint de fotograaf een gelijknamig project in 2008 wanneer hij een tijdje in Parijs woont.

Via Google Street View, dat destijds aanzienlijk minder onderhevig was aan censuur, probeert hij zich de stad eigen te maken.

Onderweg in Google Street View ontdekt Michael Wolf een oudere vrouw die op de stoep is gevallen, een vechtpartij, een wildplasser en vele opgestoken middelvingers naar de Google-camera. 


De indrukwekkende, wandvullende installatie The Real Toy Story (2004 - 2018) vormt een commentaar op de industriële massaproductie in China. Een enorme hoeveelheid door Wolf verzameld ‘Made in China’-speelgoed (circa 20.000 stuks op 40 vierkante meter) flankeert de foto´s die hij maakte van arbeiders in Chinese speelgoedfabrieken. De verlegen en soms gelaten blikken van de arbeiders vormen een schril contrast met de overweldigende hoeveelheid goedkoop speelgoed.


Geen opmerkingen: