maandag 3 september 2018

Geen Hout(en) kop na Houtloop

Pas toen het weekend bijna afgelopen was, kwam ik er achter dat ik het UIT-festival in Den Haag heb gemist. Is volkomen aan mij voorbijgegaan. Jammer, maar een ramp is het ook weer niet: na zoveel jaren weet je wel zo'n beetje hoe de sfeer daar (Lange Voorhout en Kneuterdijk) is.

Wat niet wegneemt dat je een aantal zaken die het komende seizoen op het programma staan, misloopt. Dan moet je denken aan delen uit voorstellingen, muziek, theater of cabaret, whatever.


Maar aan de andere kant gingen we zondag toch de hort op. Met onze naaste buren Jan en Wilma gingen we naar het Prins Hendrik Festival, een soort van braderie met een licht-alternatief karakter. Maar dat is de hele sfeer van het Zeeheldenkwartier waar de Prins Hendrikstraat deel van uitmaakt, en ook de mensen die er wonen: min of meer 'links-alternatief'' en redelijk welgesteld.

Het was - kortom - gezellig. Eerst hebben we bij een nichtje van Jan koffie en/of muntthee met mini-gebakjes genuttigd, dat was op het buitenterras van het zaakje waar ze werkt. Daarna gingen we over de braderie en streken neer op het Prins Hendrikplein waar het jaarlijkse zeeheldenfestival plaatsvindt. Maar ook ditmaal was het er vrij druk, we hebben lekker 'gebierd' en hebben er geruime tijd gezeten voordat we huiswaarts keerden. Op de fiets.

De Vlietloop! Maar dit jaar niet....
Wat ik wel zou doen afgelopen zondag was naar de Vlietloop gaan. Dat doe ik vrijwel elk jaar. Maar uiteindelijk heb ik daar niet voor gekozen, het werd de Houtloop in Delft, zoals altijd georganiseerd door AV'40. Reden was dat ik bij De Vlietloop de keuze had uit 5 of 10 kilometer of de 10 Engelse Mijl. Bij AV'40 was dat 7 of 14 kilometer.

Omdat ik de laatste tijd weinig duurloopjes doe - zeg maar rustig: géén als je bij een duurloop uitgaat van minimaal anderhalf uur - lag de 10EM ditmaal niet in de rede, dat zou te zwaar worden. Tien kilometer had gekund maar zeven kilometer leek mij een mooie afstand op weg naar de komende 10 km loopjes zoals de 1 van de 4, Laan van Meerdervoortloop en wat dies meer zij.

Dus 's ochtends op naar Delft, met het openbaar vervoer. Eenmaal bij AV'40 bleek dat er dit keer geen zeven kilometer werd gelopen, wel vijf. Nou ja, dan maar vijf.

Nu had ik die tempo's van vrijdag nog in de benen, bovendien voelde ik mij door de verkoudheid met het vele hoesten niet superfit. Dus nam ik mij voor 'rustig' te gaan lopen, heel anders dan vorige week bij de laatste Kerkpolderloop van het seizoen. En zo geschiedde. Ook Pierre was voornemens 'rustig aan' te doen omdat hij de afgelopen dagen veel had gelopen/getraind en nog wat last had van stijve spieren. Dus liepen we op ons gemakkie. Niet dat het lopen daardoor makkelijker werd, integendeel: het werd onverwachts warm en er zat weinig zuurstof in de lucht. Het werd dus lastig om 'aan te zetten', zelfs in de laatste kilometer. Uiteindelijk draaide ik de baan op en wist in 28 minuten precies (kloktijd, op mijn horloge - netto - 27'46'') te finishen.

Ook weer niet zó zo slecht, in aanmerking genomen dat de exacte afstand 5 kilometer en 84 meter is. Maar goed, moest er toch nog mijn best voor doen.

Na afloop gedouched en in de kantine wat gedronken, met Michel, Hizkia, Pierre en Jim Hoff. Laatstgenoemde is een van 'de snelle jongens' van onze club en dat bleek ook tijdens deze loop. Helemaal tevreden was hij echter niet, ook hij had het door de warmte zwaar gehad.

Geen opmerkingen: