zondag 28 juli 2019

Zeven- en tienkampers bij NK Atletiek

Zaterdag was weer een mooi (mid)dagje NK Atletiek voor senioren bij Haag Atletiek. Onder de toeschouwers en medewerkers bevonden zich ook supersenioren (de snelle jongens en meiden van weleer) onder wie Patrick Aris (still going fast maar vooral op de fiets), Frits Boudewijn, Stella Jongmans, Wijnand Bladt, Ysbrand Visser en Bram Wassenaar. Er waren er uiteraard nog veel meer, maar dat zijn de mensen die ik (her)kende.

Voor mij bleef het geruime tijd rustig, wat werkzaamheden betreft. Voor verveling was echter geen tijd, ik maakte een praatje met deze en gene, keek naar de soms ongelofelijke verrichtingen van de atleten (ditmaal vooral kogelslingeren, verspringen, speerwerpen, hoog- en polsstokhoogspringen en niet in de laatste plaats de vele loopnummers (al dan niet als onderdeel van de 7-kamp of 10-kamp). 400 meter in 45 seconden of minder bijvoorbeeld. Dat mensen in staat zijn om zó hard te lopen... Tja, het is wel de top van Nederland dat hier loopt, wel iets anders dan het driemaal per week een rondje joggen in de buurt.


De weersomstandigheden waren prima, veel minder warm dan voorgaande dagen dus gunstig voor de atleten. Naar ik begreep is het elders in het land een stuk warmer gebleven.

Maar dan kwam toch het moment dat de dopings-autoriteit werd aangekondigd.  Dat bericht was al enige tijd door onze coördinator Hans Koning via de app gedeeld maar had ik gemist: mijn telefoon had tijdelijk moeite om verbinding te krijgen met wifi en gaf geen berichten meer door via de app, evenmin kon ik ze ontvangen. Overschakelen naar mobiele data lukte ook even niet. Maar bijtijds wist collega Lodewijk mij te waarschuwen, dus er was geen probleem.

Deze dag werden vier dames en twee heren gecontroleerd, verdeeld over de vrouwelijke en mannelijke 'chaperonnes'. Mijn nieuwe collega-chaperonne Bert en ik kregen twee deelnemers aan de tienkamp toegewezen om te benaderen voor een controle, waarbij uitgangspunt was: de xxxte en de xxxde bij het hoogspringen. Wij spraken hen echter aan direct na de finish van hun laatste onderdeel, de 400 meter. Ook nu ging alles van een leien dakje, zij het dat tussentijds controleren geen usance schijnt te zijn. Hoe dan ook geen problemen bij de begeleiding van de 'uitverkorenen' naar de dopingsautoriteit. Integendeel, in alle gevallen hadden we een goed contact met de atleten.

Onze taak zat er pas op nadat de desbetreffende atleten hun plasje hadden gedaan en ingeleverd bij de dopingscontrole. Soms duurde dat even. Voor mij werd het zelfs iets later dan bij de anderen, evenals gisteren.

Hoe dan ook was er in de ontvangsthal voor de vrijwilligers nog genoeg eten over, dus voordat ik - met tussenstop bij de Jumbo - huiswaarts keerde, kon ik mij nog tegoed doen aan een bordje rijst met spinazie-tomatensalade en pompoensaus. Was meer dan genoeg wat mij betreft....

Vrijwilligersbijeenkomst voor aanvang van het NK Atletiek voor senioren in de Hellas-hal


Geen opmerkingen: