zaterdag 8 februari 2014

Van spechtenbos tot culinair familie-uitje


Ziezo, vandaag gaat de cultuurbarbaar weer eens naar Amsterdam, ditmaal op stap met oud-collega Siebrand. Nu alleen nog even een korte update van de afgelopen dagen.

Gisteren heb ik een kort stukje hardgelopen, een half uur slechts dus dat mag geen naam hebben. Wel een hele groep bonte spechten gezien in de Bosjes van Pex, ze fladderden achter elkaar, van boom tot boom, en af en toe gaf er eentje een drumsolo ten beste. Een goede foto heb ik niet van ze kunnen maken, wat hiernaast staat is nog de minst slechte...
Zondag doe ik wel weer mee aan de 1 van de 4, de 10 km wedstrijd/prestatieloop van alle vier de atletiekverenigingen in de regio Den Haag. Ditmaal bij De Koplopers is Delft.

Minder heroïsch, maar wel verstandig denk ik, is dat ik begin deze week mijn inschrijving voor de marathon van Rotterdam heb geannuleerd. Door de blessure - geen last meer van - en daarmee de opgelopen trainingsachterstand (van 2,5 week), leek mij dat geen haalbare kaart. En ja, ik heb wel degelijk mijn leeftijd laten meewegen, want ook al zou ik in staat zijn om de komende tijd twee keer dertig kilometer te trainen - wat nog maar zeer de vraag is - dan duurt het herstel van die trainingen ook weer een tijdje. Ik begrijp de drang tot ultralopen heel goed maar heb daar zelf geen aanleg voor, helaas. Ik ga wel weer kijken, ook leuk!

Leukste moment van de afgelopen dagen was een etentje met onze dochter, schoonzoon en zijn ouders bij Niven, een heel sfeervol restaurant (met Michelin-ster) in Rijswijk. Gevestigd in een oude -uiteraard gerestaureerde - boerderij. Het is alweer een tijd geleden dat wij met elkaar een vorkje gingen prikken.


Wij gingen voor een 10-gangen menu. Eigenlijk was het meer een proeverij dan een maaltijd. Bij iedere gang kregen wij een nieuw bord of schaaltje geserveerd,  steeds met een andere culinaire verrassing. Het waren minuscule hapjes, maar vrijwel alles was van topkwaliteit, vrijwel alles was heel lekker en verfijnd en zo nu en dan veroorzaakten combinaties van ingrediënten een ware 'smaak-explosie' zoals dat heet. Hoewel wij er heen gingen in het kader van een zogeheten 'dinner-actie' en zuinig waren met de drank, was het toch niet echt goedkoop. Maar het was de moeite waard. De mensen die bedienden waren jong, snel en efficiënt en allervriendelijkst, en met alle hapjes bijeen had je aan het eind van de avond toch een complete maaltijd achter de kiezen (hoewel dit eigenlijk geen juiste uitdrukking is voor zo'n chique restaurant, moet toch werken aan mijn 'snob-appeal')...


Bij het verlaten van Niven kwam ik Lodewijk Reijs nog tegen, een oud-collega van het ministerie van OCW die momenteel veel optreedt met zijn rockabilly-groep 44 Shakedown. Hij nodigde mij nog uit voor een optreden dit weekend in Café Lambiek in Tilburg, maar dan kan ik hoogstwaarschijnlijk niet in verband met die loop in Delft en andere sociale verplichtingen. Lijkt mij overigens wel leuk om een keer te zien, volgens mij swingt het behoorlijk...

Geen opmerkingen: