donderdag 29 mei 2014

Green Day

Hemelvaartsdag valt al jaren samen met een van de leukste loopevenementen van de regio; The Golden Ten. Vanmiddag ga ik naar Delft om mee te doen, vandaar dat ik de training van gisteren maar even heb overgeslagen.

Deze blogpost gaat dus niet over lopen maar over wat 'groene vingers-gedoe op de (paar) vierkante meter'. Best een beetje truttig blogje dus, maar dat moet ook een keertje kunnen. Per slot van rekening: "wie het kleine niet eert...".

Gisteren kreeg ik namelijk opeens een groene bui wat op zich best een feel good gevoel geeft. 'Beleef de lente', zoiets.

Dat zal, gelet op mijn wandelingetjes, geen verbazing wekken maar ditmaal doel ik op het groen in eigen tuin, beter nog in ons voortuintje. Nadat ik s'ochtends wat overtollige klimop had verwijderd en de boel had aangeveegd, ging ik naar de Jumbo aan de Goudsbloemlaan voor wat dagelijkse boodschappen. Daarna naar de turkse supermarkt aan de overkant. Ik kocht er aardbeien - van goede kwaliteit en een stuk goedkoper dan bij menig grote supermarkt - maar ik had vooral belangstelling voor de grote mediterrane kuipplanten die op de stoep voor die supermarkt stonden opgesteld. Druiven- en citroenenboompjes, oleanders, bougainvillea's enzovoorts. Vooral die oleander sprak mij aan.

Nadat ik thuis de boodschappen had afgeleverd en had ontbeten, liep ik weer richting turkse supermarkt. De oleanders stonden er nog. Toch eerst nog even naar tuincentrum Hanenburg om te kijken wat daar zoal te koop was. Het aanbod was best behoorlijk, maar mei is natuurlijk een topmaand voor tuincentra. Dat bleek ook later, bij tuincentrum Ockenburgh. Kort en goed: terug bij 'de turk' kocht ik een oleander die nog net 'draagbaar' was en liep daarmee naar huis.


Vervolgens met de fiets naar tuincentrum Ockenburgh. Daar kocht ik onder meer een mooie Salvia in volle bloei en een zak 'speciale aarde voor meditterane planten'. En oh ja, hydrakorrels om op de bodem van potten te strooien, dit voor een goede waterdoorlating. De Salvia groef ik in het rotstuintje tussen de lilablauwe Nepeta en Lavendel in, en de Oleander verpotte ik met die 'middellandse-zee aarde'.

Het zal best een typisch Hollands trekje zijn om in en rond je huis iets van vakantiegevoel te creëren door dit soort planten aan te schaffen, net zoals wij onszelf een of twee keer per week graag 'op zijn Frans' tracteren met koffie, croissantjes en jam bij het ontbijt.





En dat vakantiesfeertje wordt nog versterkt door de vele insecten - hommels, bijen en af en toe al wat vlinders - die op dat soort planten afkomen. Zelfs op die regenachtige dagen van deze week hoor je overal hun gezoem.
Maar straks gaat de zon weer schijnen en de komende dagen wordt prima weer voorspeld, dus wat het weer betreft valt er niets te klagen.

Geen opmerkingen: