zaterdag 24 mei 2014

Naar De Biesbosch


Vandaag heb ik in twee natuurreservaten mijn voetsporen achtergelaten. 's Ochtends vroeg de gebruikelijke ronde: naar het Westduinpark en via de De Savornin Lohmanlaan, Bosjes van Pex en Stokroosveld terug naar huis. Wat ditmaal vooral opviel waren de klaprozen die op diverse plekken hun felrode kelken openden.


Maar later deze ochtend ging ik naar Dordrecht, waar ik met Corrie had afgesproken voor een wandeling door De Biesbosch. Ondanks dat Prorail weer zijn best had gedaan om het de treinreizigers via omwegen en vertraging lastig te maken hun bestemming te bereiken, verliep de reis voorspoedig en was ik precies op het afgesproken tijdstip op het station van Dordrecht, elf uur.




Eerst reden wij naar Villa Augustus. Daar was ik al eerder, een heel bijzonder gebouwencomplex en daarbij een zo mogelijk nog bijzonderder tuin, die momenteel vol uitbundig bloeiende bloemen staat. Je waant je op vakantie in Frankrijk of Italië, zo'n oord is het. Na de tuin te hebben bewonderd (zie voor een impressie dit album) gingen wij in het restaurant koffie 'met iets erbij' (cheesecake en een brownie) nuttigen. Ook namen we een kijkje in de keuken annex zalen en winkel vol in esthetisch en ecologisch opzicht verantwoorde producten.


Even later, bij het verlaten van deze romantische locatie in meditterane sfeer, spotte ik nog een puttertje in de verte. De camera meteen maar op x-maal zoom gezet en gepoogd een foto van het bontgekleurde vogeltje te maken. Hetgeen nog aardig is gelukt.

Vervolgens karden wij in Corries bolide (of eigenlijk die van haar man Richard) naar De Biesbosch. Het was behoorlijk druk, de auto moest een eind voorbij het bezoekerscentrum worden geparkeerd, maar van daaruit was het maar een klein stukje lopen naar het bezoekerscentrum.

De wandeling die wij maakten was niet extreem lang, maar wel mooi. Wel een tikje onduidelijke bewegwijzering, maar zolang je de paden maar volgt kom je altijd wel ergens terecht, en zelfs weer bij het uitgangspunt. Onderweg stuitten we onder meer op een kudde schapen die door hun herders binnen een omrastering werden gehouden, kennelijk was het nog geen tijd voor de wandeling. En vlak bij die schaapskooi een 'bijenstal' waar honderden bijen in- en uitvlogen. Het schijnt overigens weer ietsje beter te gaan met de bijenstand, zo hoorde ik gisteren. Meer foto's van de Biesbosch-wandeling hier!




Geen opmerkingen: