woensdag 21 mei 2014

Zomerse sferen


Twee warme dagen achter de rug, waarmee de trend van een warm voorjaar - na een korte maar voor het groen hoogstnoodzakelijke natte dip - werd voortgezet. Het was voor ons de eerste keer dat we op het strand lagen, en de omstandigheden waren optimaal.


En, zoals eerder gemeld, zijn die vroege ochtendwandelingen te gek in dit seizoen. Ook gistermorgen kwam ik weer van alles tegen, zo lukte het mij om de nachtegaal zingend in beeld te krijgen. Akkoord, het is geen filmisch hoogstandje maar je hebt wat.


Ook andere vogels zag en hoorde ik waaronder de Grasmus en de Zanglijster, en deze Sint Jacobs-vlindertjes die rond de met dicht struweel omlijste paardenpaden rondfladderden. En even later vlak voor mijn neus een prachtige vos die, zo bleek later, achterna werd gezeten door een labrador, maar helaas was ik te laat met om hem te fotograferen.


Iets heel anders, maar het past wel in de vakantie-achtige sfeer van de afgelopen dagen: dit Franse winkeltje hieronder kun je vinden aan de Kanaalweg. Ik was daar afgelopen zaterdag, een van de twee dagen per week dat die winkel open is. De andere dag is de woensdag. Je kunt daar onder meer geweldig mooie, verse rode knoflook krijgen, maar toen ik er kwam waren alle bollen en strengen uitverkocht. Ik raakte wel met de eigenaar van de winkel aan de praat. Hij is weliswaar een Nederlander  maar wel een die met zijn ene been in Frankrijk en met zijn andere been in Nederland woont.

De knoflook komt in juni weer, kakelvers, zo beloofde hij. Over een week gaat hij weer naar zijn huis in Frankrijk om allerlei typisch Franse produkten in te slaan en deze vervolgens hier te verkopen. Hij had wel nog andere authentiek Franse produkten, zoals baguettes van desem, diverse 'saucissons' en wijnen, paté de foie gras (dat vind ik dan weer wat minder), fromages enzovoorts.


Wat wel aardig was is dat ik, voordat ik terugfietste, nog gratis een al wat ouder bolletje knoflook meekreeg, bij thuiskomst bleken daar nog heel goede tenen aan te zitten. Onderweg naar huis nog even langsgegaan bij oude vriend René V., gewoon spontaan aangebeld zoals ik vroeger wel meer deed bij vrienden maar tegenwoordig zelden of nooit meer. Wij leven nu eenmaal in een samenleving die bestaat uit drukke agenda's zodat je altijd een afspraak moet maken. Daarom is Facebook zo'n mooie uitvinding - vind ik nu - omdat je altijd het gevoel hebt op die manier sociaal contact met kennissen en vrienden te hebben. Maar ook dan merk je dat je geneigd bent mensen te vergeten, je moet daar zelf alert op zijn. René had ik al jaren niet gezien hoewel wij misschien hemelsbreed twee kilometer van elkaar af wonen. Hoe dan ook was het even gezellig, wat bijpraten en de komende tijd iets naders afspreken.

Geen opmerkingen: