dinsdag 5 juli 2016

Op een zomerse maandagavond


Omdat er zondag tijdens de Urban Trail Run niet in wedstrijdtempo is gelopen, kon er op maandagavond normaal worden getraind. Ik spreek nu alleen voor mezelf,  want anderen zoals Arie hebben het afgelopen weekend flink gepresteerd bij zowel de Kadeloop als bij de Urban Trail.

Op het programma stond een duurloop met als kern drie series van 1-2-1 minuten in 5 km. tempo, met steeds een minuutje herstel, en drie minuten herstel tussen de series.

Na afloop van de Urban Trail (met dank aan Jose Xavier)
Wij, drie mannen en vijf dames, liepen een flink stuk door de duinen, waar momenteel van alles bloeit en groeit.

Via het Westduinpark kwamen wij uit bij Duindorp. Van daaruit startten we met het programma. Na de eerste serie kwamen we uit bij het havenhoofd. Daar volgde de tweede serie, waarbij wij tot aan het vuurtorentje aan het eind renden. Daar zat zoals altijd een groep hengelaars die probeerden een zeevisje te verschalken. Daarna liepen we dezelfde weg terug, derde serie wederom via de Laan van Poot, en zo keerden we terug naar het honk. Afsluitende grondoefeningen - voor o.a. de 'core stability' - deden we op het grasveld van de middenbaan.

Op papier lijkt het een superlichte training maar dat hangt uiteraard ook af van hoe intensief je de tempo's loopt. En vijf kilometer-tempo is toch wel pittig. Ik had er wel zin in en Tanja ook, ik liep steeds in haar kielzog.

Alleen had ik voor de verandering een paartje veelgebruikte wedstrijdschoentjes aangetrokken (Asics Gel lyte 33). Ze zitten als een sok om je voet en je kunt er vlot mee wegkomen. Echter heb ik al in geen tijden meer op die schoentjes gelopen. Echt weer wennen, niet ideaal voor stratenparcours want bij elke stap kwamen mijn voeten met een klap neer en dat voelde je in de benen. Dat maakte ook nogal lawaai, wat enigszins minder werd op het moment dat ik meer op de voorvoet ging landen.


Het gekke is dat ik voornoemd 'probleempje' met onderstaand model (Asics Gel super J33) nauwelijks heb, net of daar iets meer vering in zit. Maar dat type schoen is ook minder minimalistisch, het geeft de voet meer steun.




Geen opmerkingen: