vrijdag 8 juli 2016

Wandelgangen door De Uithof


Donderdag was het een warme, zij het bewolkte dag die bijna geheel in het teken stond van 'buiten zijn'. Niet lang na 's ochtends een uurtje te hebben hardgelopen (dl. 2) is er naar en door De Uithof en op de terugweg deels door Madestein gewandeld. Daarbij liepen we ook door het Volkstuinencomplex van De Uithof waar het volop groeit en bloeit momenteel, en bezochten we met kleindochter Chloë de kinderboerderij Pluk.


De vorige keer maakte de mannetjeskalkoen indruk met zijn rode snavel-lel en kakelende roep maar nu zagen we alleen zijn vrouwtje die om wat brood kwam bietsen.


Bij navraag bleek dat de kalkoenhaan er nog wel was, maar in het hok verbleef omdat hij het in zijn hoofd had gezet de eieren uit te broeden. Een geëmancipeerde haan! Hij wordt door het personeel ook wel 'de Metro-kalkoen' genoemd.



Wat mij onderweg vooral opviel waren de voor Haagse begrippen vele tientallen vlinders die momenteel rond en boven de ruige bloemrijke bermen langs de Ockenburgstraat fladderen. Op dit moment gaat het vooral om (kleine) koolwitjes en bruine zandoogjes. Maar ook zag ik een gehakkelde aurelia.


Meer groen en bloemetjes onderweg is hier ondergebracht...

De natuur. Als je hardlopen en natuur vermengt, wat krijg je dan? Jawel, trailrunnen. Als weliswaar enthousiast maar vooral recreatief prestatieloper heb ik het afgelopen jaar vooral de nadruk gelegd op 5 en 10 km loopjes. Maar af en toe een halve marathon of trailrun is natuurlijk ook erg leuk om aan mee te doen.

Zaterdagmiddag is er een trailrun in Oosterhout waar ook anderen binnen onze trainingsgroep aan deelnemen. In voorgaande jaren heb ik ook deelgenomen aan trails in Drunen, Vaals en Velp. Dit jaar dus in ieder geval Oosterhout en in september de Pietersberg trail in Maastricht, met een paar vrienden uit mijn vorige trainingsgroep. Dat wordt dat een weekendje.

Alleen had ik nog geen trailschoenen dus ging ik woensdag naar Declathon in Rotterdam - er komt er ook een in Den Haag maar zover is het nog niet - om een paar van die schoenen te scoren. En ik ben geslaagd. Het zijn echter geen schoenen waar je 'de blits' mee kan maken, dus (nog) geen Salomons, Inov of i.d., maar schoenen 'in de uitverkoop', niettemin van een prima merk (Kalenji's) die goed zitten - weliswaar een beetje strak om de voet, maar dat schijnt zo te horen met trailschoenen - en meer dan genoeg grip hebben voor het type terrein waarop ik tot dusver trails heb gelopen. Ik heb ze woensdag al een beetje uitgetest. Als het bevalt en/of als ik op nog ruiger terrein ga lopen - want zeg nooit nooit - dan kan ik altijd nog wat duurdere (en nog betere) aanschaffen.

Mooie zaak trouwens, Declathon. Ik was daar voor het eerst in Frankrijk een paar jaar terug en kocht daar wat los spul. Ook heel vriendelijke en vakkundige verkoopsters in mijn geval. Het zal zeker niet de laatste keer zijn dat ik daar mijn neus laat zien.

Geen opmerkingen: