zondag 3 juli 2016

Haagse Urban Trail geslaagde loop


Den Haag Urban Trail(run). Het zit er op! Eerlijk is braaf: van tevoren kon ik mij niet onttrekken aan een gevoel van argwaan: waarom zou je voor een loop van tien kilometer, ook al doorkruiste je monumentale, historische of anderszins interessante locaties en gebouwen, vijfentwintig euries neertellen? Commercieel gedoe. Maar naarmate er meer mensen aangaven dit wel eens mee te willen maken, sprak ik mezelf toe: niet zeuren, gewoon meedoen.

En daarvan heb niet alleen ik, maar hebben ongetwijfeld een paar duizend mede-lopers met mij, geen spijt gehad. Het was een fantastisch georganiseerd loopfestijn, bovendien hadden de weergoden er kennelijk even genoeg van om alsmaar met liters water te smijten. De hele dag scheen de zon, voor zover er al sprake was van bewolking viel dat te verwaarlozen.

Het was uitdrukkelijk geen wedstrijd, het ging om 'het genieten'. Er waren dan ook geen uitslagen, ik vond dat wel 'een dingetje' (want altijd leuk om te zien hoe iedereen heeft gelopen) maar ja, die zijn er bij de Meeuwen- en Makrelenloop ook niet.

Achteraf denk ik ook dat uitslagen nergens op hadden geslaan, er viel onderweg zoveel te zien. En te fotograferen uiteraard, zelf hield ik tig keer halt om een plaatje te schieten. Het was een soort Open Monumentendag, maar dan hardhollend. Sfeer- en loopbeelden van het parcours in dit album!

Eigenlijk heel 'on-haags' waren het enthousiasme en de aanmoedigingen van de toeschouwers, waaronder uiteraard ook veel bekenden van de deelnemers. Zelf vond ik het leuk om bij de uitgang van Theater aan het Spui aangemoedigd te worden door Cees Debets en even later, in het Heilige Geest Hofje (de tuin bij Het Nutshuis), door Hans Drabbe, die aanbood een foto van mij te maken.

Maar ja, bekenden genoeg. Heel wat vrienden van Haag Atletiek, en dat daags na de Kadeloop waar onze club ook goed vertegenwoordigd was. Een aantal van hen die aan die Westlandse klassieker hadden deelgenomen waren er vandaag ook bij. Puur voor de fun, voor het 'meemaken', tevens mooie aanleiding om 'uit te lopen'.

Hieronder twee filmpjes met sfeerbeelden voor de start van een van de vijf  'waves' en van de start zelf.




Na de finish kregen de deelnemers een medaille en een zakje met het ontbijt uitgereikt. Vervolgens de sporttas opgehaald waarna ik samen met buurman Jan de Vries en Haag-kornuiten Martin en Cees aan een van de lange tafels - die er voor deze gelegenheid op het Spuiplein waren neergezet - plaatsnam. Even later nog een afzakkertje genomen bij De Boterwaag waar we even daarvoor nog doorheen zijn gelopen. Ook daar was Haag weer goed vertegenwoordigd.


Overigens was de Urban Run niet mijn enige activiteit de afgelopen dagen. Gisteren (zaterdag) ging ik met het vertrouwde wandelclubje 'De Doornvogels' wandelen. Echter niet door een natuurgebied elders in het land, het werd een stratenwandeling in ons eigen Haagje (onder meer De Vogelwijk, Groot Hertoginnelaan, Anna Paulownastraat en Anna Paulownaplein waar we op het zonnige terras iets dronken; daarna via De Hofvijver terug naar het Maileveld waar we de dag afsloten met poffertjes). Dat 'parcours' is voor mij uiteraard overbekend, op de meeste plekken kom ik vrijwel dagelijks. Daarom veel minder foto's gemaakt onderweg. Wel heb ik voor een lunch bij mij thuis gezorgd, de broodjes en croissants gingen er in als koek.


En dan was er nog het Zeeheldenfestival. De afgelopen week had ik elke avond wel 'iets', maar gisteravond vond ik toch een gaatje en ben even wezen kijken naar Rosie (de Nederlandse AC/DC) en Matou, een groep die muziek in de sfeer van Hot Club du France brengt.


Ik ontmoette wel een aantal bekenden - onder wie ex-collega Nicole de Mooy met vriend Joop Roelofs (jawel, die ooit basgitarist van de legendarische Q65 was en voormalig programmadirecteur was van Het Paard) en Ted van Putten met vrouw en vrienden. Maar verder ben ik niet veel bekenden tegengekomen en ben dan ook niet lang gebleven. Maar naar verluidt was het weer een supergeslaagd festival.

Geen opmerkingen: