zondag 31 juli 2016

Holderdebolder in Kerkpolder

Kun je in één weekend zowel je langzaamste als je snelste 5 kilometer van dat seizoen lopen? Sinds vandaag weet ik dat dit mogelijk is.

Vanmorgen toog ik naar Delft voor de Kerkpolderloop. Zoals bekend loop ik die graag in het zomerseizoen. Bij wijze van experiment had ik mijn Hoka's (type Clifton) meegenomen. Een schoen waar ik aanvankelijk erg aan heb moeten wennen, de eerste maanden vermeed ik ze om aan te trekken voor een training, laat staan een wedstrijd. Dat had te maken met het wat 'lompe' gevoel aan de voet, terwijl de schoen niet eens zó zwaar is: ca. 220 gram per stuk. Dat is zelfs aan de lichte kant!


Kortom, ik had aanvankelijk moeite om het enthousiasme van onderstaande dames uit mijn vorige trainingsgroep (5) te delen.


Maar de laatste tijd lopen ze best goed tijdens trainingen, dus nu maar eens kijken hoe ze aanvoelen bij een prestatieloop. Ik hoefde toch niet hard te gaan, dus vooruit.

Het was niet zo druk als anders bij de loop, naar schatting zo'n 110 deelnemers. Dat zal te maken hebben met de VTM-loop van zaterdag, die telde veel deelnemers, bovendien is het volop vakantietijd.

Hoe dan ook waren de weersomstandigheden aanmerkelijk gunstiger dan gisteren in Maasdijk: minder warm, nagenoeg windstil en de zon werd deels afgeschermd door wolken.

Bij aankomst - ik was met de bus gekomen - zag ik Pierre al op het terras zitten. Ook hij had gisteren vijf kilometers in Maasdijk gelopen en ging evenals ik 'op herhaling'. Ook Lodewijk was er met twee van zijn snelle atleten, Quint en Jim. Weer wat later kwamen Paul Wobbe, Michel en Hizkia. Daarmee was de 'Haag-ploeg' voor vandaag wel compleet.

Van tevoren nog wat ingelopen om met enigszins opgewarmde spieren van start te kunnen gaan.

Direct na de start bleek al dat die Hoka's geen verkeerde keus waren. De voet is goed afgeschermd, de demping uitstekend en door het afgeronde profiel rollen de voeten op een natuurlijke manier af. Ik heb er prima op gelopen. Bovendien kon ik onderweg, anders dan alle andere keren, een paar keer versnellingen van pakweg 15 seconden plaatsen. Toen ik eenmaal over de finish kwam, bleek dat ik 25 minuten en 15 seconden op de teller had staan. Dat is dus ruim 1 minuut sneller dan gisteren!

Overigens: de uitslagen staan ditmaal snel online!




Na afloop nog even met z'n allen op het terras van 'Onder Ons' gezellig wat gedronken. Op de achtergrond ontstond overigens nog wat consternatie toen een shetlandse pony in paniek op hol sloeg, kennelijk geschrokken door een blaffende hond. Het dier ging er holderdebolder, in een razend tempo vandoor, de amazone/berijdster/vrouwelijke ruiter die kennelijk was afgeworpen rende achter het dier aan. Hoe het afgelopen is, geen idee. Op onderstaande foto (vergroting gedeelte bovenste foto, tussen Jim en Pierre in) ging het nog goed...


Al met al kan ik weer met een tevreden gevoel terugkijken op een rustig maar bij vlagen intensief en sportief weekend.

Geen opmerkingen: