woensdag 11 juli 2018

Afscheid in Drenthe


Een paar dagen Drenthe achter de rug. Het waren mooie dagen, zeker waar het weer betreft. Op twee ochtenden ook weer een stuk door de fraaie omgeving hardgelopen, en beide keren ben ik geen mens tegengekomen. De eerste dag een uur, de tweede dag drie kwartier.

Beide keren heerlijk gelopen maar nee, is het niet zo spannend om te vermelden als het triathlon-avontuur dat een aantal trainingsgroepsgenoten terzelfdertijd (zondag) heeft doorstaan in Gasselte, op enkele steenworpen afstand van waar ik verbleef. Op mijn telefoon zag ik dat Ton Methorst in de buurt was. Toch heb ik weinig tot niets meegekregen van dat evenement, omdat ik op dat moment in de trein van Den Haag naar Gieten zat. Naderhand las ik de berichten op Facebook dat Ton, Sanny Karin, Berry en Sandra zich in 't Nye Hemelrieck (waar ik ook heel wat afgelopen heb in het verleden) en omgeving kranig hebben geweerd.


Toch was het doel van mijn/ons verblijf in Drenthe niet om te recreëren, maar om afscheid te nemen van mijn schoonmoeder die vorige week op ruim 94-jarige leeftijd overleed.

Wij verbleven als altijd bij mijn zwager en schoonzus, in het huis waar schoonmoeder de laatste anderhalf jaar inwoonde en mantelzorg kreeg.

De uitvaart, waarbij mijn zwager en ik op verzoek mochten spreken, was kleinschalig en goedverzorgd. Mooie locatie ook, De Boskamp. En zoals zo vaak het geval is bij een begrafenis of crematie, werd het na afloop tijdens de koffie met cake 'een soort van' gezellig. Naast familie waren buren en twee buurmeisjes van lang geleden gekomen. Zij gingen naderhand ook even mee naar huis waar verder werd nagepraat.


Wij zijn zelf nog een dagje extra gebleven. 's Avonds met zwager, schoonzus en hun jongste zoon nog gegeten in Het Zwanemeer dat gerund wordt door een ouder echtpaar.

De maaltijden werden bereid door de vriendelijke man die niet alleen de bestelling opnam maar ook zelf kookte. Daar bleek niets op aan te merken. Ondanks de wat gezellig-oubollige entourage van het restaurant (waar ik niets op tegen heb, integendeel), was het eten prima. Mijn zeebaarsfilet was in elk geval top.

Geen opmerkingen: