zaterdag 14 februari 2015

Testloop: het kan niet altijd kaviaar zijn!

Warming up voor de testloop
Vandaag was de tweede testloop aan de Laan van Poot in aanloop naar de CPC. Er deden vooral mensen van de CPC-trainingsgroepen mee, maar ook reguliere leden onder wie 'uw verslaggever'.

Het parcours was ditmaal één of twee ronden van 7,5 kilometer. Velen deden één ronde, dat zijn vooral mensen die bij de CPC voor de 10 kilometer hebben gekozen.

Uitsluitend voor mijzelf sprekend: het is maar goed dat het geen wedstrijd- of prestatieloop was. Waarom niet? Omdat het zwaar ging. Dat heeft grotendeels met lichaamsgewicht te maken, althans dat geldt voor mij wel. Ondanks een vrij strak eet-regime (ik eet weinig maar wel 'gezond') en aardig wat lichaamsbeweging weeg ik nog steeds een respectabele 79 kilo tegenover 74 kilo in de zomer. Maar ja, in dit seizoen is het lastig afvallen. Het lijf heeft kennelijk behoefte aan voldoende voedsel, maar zelfs met die paar 'lousy' extra kilo's ga je niet bepaald makkelijker lopen.

Nu hoor ik menigeen al denken: waar heeft-ie het over? En die 'menigeen' heeft helemaal gelijk. Waar ik nu over schrijf is een enorm luxe-probleem want met de conditie is verder niets mis. En zo op het oog ben ik allesbehalve dik.

Start CPC 1987: ook toen al druk!
Echter ging het ditmaal van meet af aan, ondanks een heel rustige start, niet echt 'lekker' en na een kilometer of vijf kreeg ik bovendien weer last van 'het bekende probleem' wat mij na terugkomst van de eerste ronde tot een sprintje richting toilet noopte.

Ik had kunnen stoppen natuurlijk, maar ik had mij ingesteld op twee ronden, een langere loop omdat ik toch wil meedoen aan de CPC halve marathon. Ik verwacht die als een krant te lopen, maar ja, traditie hè?

De warming-up
Al met al scheelde het oponthoud mij aardig wat tijd, dus de tweede ronde probeerde ik voortvarend te lopen. De laatste twee kilometers gingen zwaar maar uiteindelijk kwam ik in 1:32' over de finish. Eerste ronde (inclusief oponthoud) 51 minuten, tweede ronde 41 minuten. Dat scheelde zomaar tien minuten.

De komende weken toch maar een beetje instellen op de CPC, zowel wat trainingen als rustpauzes betreft, kijken of er nog íets af kan (vooral kilo's) want al ben ik van 'un certain age' en zou ik wijzer moeten zijn, de gedrevenheid blijft onverminderd...

Geen opmerkingen: