zaterdag 31 augustus 2013

Exloo, Bijloo en ander geDrenthel

De afgelopen twee dagen waren wij op familiebezoek in Drenthe. Directe aanleiding was de verjaardag van een (aangetrouwde) neef. En zoals altijd was het weer een in actieve zin relaxede mini-vakantie, want zo kun je een verblijf in Drenthe altijd wel ervaren.

 
 
Zo is zowel vandaag als gisteren (vrijdag) gelopen. Het hardlopen was op vrijdagochtend. Dat ging erg onstpannen en voor mijn doen behoorlijk soepel, ondanks de pittige Pulchri-trainingsloop van afgelopen woensdag nog in de benen. Lekker een uurtje in het bos gelopen, over grillige bospaadjes met de nodige klimmetjes rond het Zwanenmeer en een paar kilometer door het uitgestrekte landschap van de Hondsrug. Vandaag werd het meer een wandeling 'in forschen pas', ook ruim een uur. Beide malen geen kip of ja, die juist wel, geen mens tegengekomen.

 
 
Op donderdag gingen we ook naar Exloo, ditmaal met de auto. Een mooi gebied, met afwisselend bos en heidevelden. En met als hoogtepunt de hoge uitkijktoren waarvan je de bovenste verdieping eerst na veel geklauter via steile trappen kunt bereiken. Ik snap helemaal niets van de extatische 'kick' gevoelens die bungeejumpers, paragliders, parachutespringers en bergbeklimmers ervaren tijdens hun activiteit want zelfs bij een goed beveiligde en degelijk afgerasterde toren als deze kneep ik 'm als een ouwe dief.  De allerbovenste verdieping heb ik dan ook niet gehaald (de anderen wel).

Op de terugweg naar beneden kwam een echtpaar mij tegemoet. Ik herkende in de man een forens die ik zo nu en dan zag in de trein naar Hilversum, tot voor enkele maanden geleden mijn vaste woon-werk traject. Hij (her)kende mij niet maar toch raakte ik even met hem en zijn vrouw aan de praat. Het bleek dat ook hij met pensioen was en zich nu bezighoudt met beeldhouwen.

 
Nog een bekend gezicht, maar dan een voor bijna iedereen bekend gezicht, zagen we even later na terugkomst van een wandeling op de hei. Het was cabaretier Vincent Bijloo die met zijn vrouw of vriendin aan het wandelen was. Hij schijnt hier in de buurt te wonen.



De hei staat al aardig in bloei!

 

De dag er op maakten we een fietstochtje naar Borger. Zelf ging ik op een op zichzelf goede leenfiets uit 'de stal' van onze gastvrouw en gastheren, een beetje cross-hybride, maar twee fietsbroeken met zeemleren zitvlakbeschermers over elkaar heen getrokken ten spijt, was het harde puntige zadel oorzaak van een lijdensweg. Hoe dan ook in Borger wat geshopt en na afloop op een terras een mooie biertje gevat...




Wij hebben trouwens ook nu en dan in de tuin gezeten want het was heerlijk zonnig weer. Wat mij ook hier opviel was dat ook - of vooral - hier in Drenthe de vlinderstruiken van de buren, die overhelden naar 'onze'  tuin, drukbezocht werden door vlinders: vooral veel Kleine Vossen, enkele Atalanta's, diverse Gamma-uiltjes en Koolwitjes.  

Geen opmerkingen: