dinsdag 27 december 2011

Kerstcross, Zorro, Dekxels


Heerlijk, zo'n crossje tijdens de kerstdagen. Want hoe gezellig ook, zo'n eerste kerstdag kan een behoorlijk duffe, gare bedoening zijn. Al was het maar omdat je je de hele dag verplicht voelt binnen te blijven. Gelukkig konden de beentjes gestrekt worden op Tweede Kerstdag, tijdens de Kerstcross die jaarlijks door onze vereniging wordt georganiseerd. (Update: de uitslagen staan online onder loopgroepen>uitslagen)

Werd deze cross vorig jaar en het jaar daarvoor wegens barre winterse omstandigheden - spekglad ijs en opgevroren sneeuw - gelopen binnen het sportpark annex atletiekbaan, nu kon het authentieke duinparcours worden genomen. Dat wil zeggen: start en finish op het veld aan de De Savornin Lohmanlaan, 70 % duinen met één steile klim en kronkelende duinpaadjes en 30 % strand. Dit jaar zijn er geen officiële foto's gemaakt geloof ik, alhoewel ik Barend H. en Freddy F. wel wat zag klikken. Zelf had ik mijn camera meegenomen maar omdat ik meeliep heb ik deze op de club gelaten. Dus daarom maar een foto geplaatst van een paar jaar terug, uit 2007 of zo.

Gelukkig ging het best aardig, die cross, ondanks de moeizame trainingen deze week. Er werden drie ronden gelopen en alhoewel ik bergopwaarts steeds grotendeels moest wandelen maakte ik dat in de afdalingen goed zodat ik niet rampzalig veel tijd verloor. Ik liep steeds in het kielzog van René K., de laatste meters kon ik versnellen en hem voorbij. Tegenwoordig ben ik al blij als ik niet dramatisch ver achter ongeveer gelijkwaardige lopers - zoals Yvette, Ton van W., Paul K. enz. finish, wat mij binnen de 45 minuten (44'40'') lukte. Buurman Jan had er 39 minuten over gedaan, zijn broer Fred 43 minuten. Maar dat zal allemaal wel, hoor ik u denken, en gelijk heeft u. Er is gewoon lekker gelopen, dat is dat.



Direct na de cross ben ik doorgelopen naar het clubhuis aan de Laan van Poot. Na een douche en een bekertje chocolademelk met kerststol, snel op de fiets naar huis om mij daar verder om te kleden. Onze dochter en schoonzoon kwamen ons ophalen om met z'n vieren naar de musical Zorro te gaan, in het Worldforum (het voormalige congresgebouw). Een groot musicalliefhebber ben ik niet maar wel zo leuk om met de kerst 'iets te doen'.
En het was leuk, het werd een wervelende show vol spaanse muziek, zang en dans, met mooie decors. In muzikaal opzicht vind ik Zorro echter geen topmusical, er zijn niet veel nummers die ècht ontroeren of beklijven. Maar ja, dat vind ik maar eigenlijk behoor ik op zo'n dag als vandaag niet te zeiken (ander woord voor: te kritisch zijn), en geen misverstand: ik heb mij prima geamuseerd.


Even na zes uur was de show afgelopen en gingen we met de auto naar de Denneweg. We hadden daar al een paar weken terug een tafeltje gereserveerd bij Dekxels, een modern maar toch sfeervol ingericht restaurant met goede waarderingen bij IENS. We waren er rond half zeven en tegen half elf stonden we weer buiten. We hadden prima gegeten. Thuisgekomen, werden er nog wat kerstcadeautjes uitgewisseld. 'De kinderen' zijn nu naar huis, snel dit blogje in elkaar draaien, daarna nog even de Top 2000 a Go Go (in de herhaling) zien en dan naar bed. Dinsdag en woensdag moet er namelijk gewerkt worden.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb de hele kerst op de bank gelegen. Heb last van mijn longen, vastzzittende hoest. Nu al een week. Van lopen komt dus niet veel. Vandaag 'een kuurtje' gehad van de huisarts. Moet over een paar dagen het verschil gaan merken. Ik hoop het maar.

Overigens is het de De Savornin Lohmanlaan, Fred. Dus twee keer 'de' waarvan één keer met een hoofdletter.

Ruud van A.

Fred zei

Ruud, beterschap! balen, maar over een paar dagen ben je weer het mannetje hoop ik. Met de oliebollencross revanche? En dank voor de terechte correctie, ik ga het aanpassen!

Koen Martens zei

Heerlijk Fred om zonder winterse omstandigheden deel te kunnen nemen aan een kerstcross.