zaterdag 6 juli 2013

Zomervaria

 

Had ik gisteren toch een compleet blogje gemaakt, was-ie vanmorgen helemaal verdwenen! Kennelijk was er 'iets' waardoor het bericht niet werd opgeslagen.

 
 
 
 
Hoe dan ook, ik meen mij te herinneren dat mijn blogpost begon met - hoe origineel - de constatering dat de zomer nu dan toch - eindelijk - begonnen lijkt. Werden we donderdag op het strand nog verrast door plotsklapse bewolking en een onaangenaam frisse wind, de vrijdag was top. Nog geen hittegolf weliswaar, maar zeer aangenaam strandweer. Wij hebben lekker een paar uurtjes in de zon gelegen met een goed boek (Stoner van John Williams).

Alle ochtenden was ik vroeg uit de veren (rond vijf uur) en maakte ik een wandeling van omstreeks anderhalf uur. Het meest opvallend is dat je, ofschoon het in deze periode volslagen licht is rond die tijd, geen mens tegenkomt. Niet op straat en al helemaal niet op het strand en in de duinen. Zelfs op de terugweg kom je vrijwel niemand tegen, hooguit een eenzame jogger of iemand die zijn hondje uitlaat.

 
 
Wat ik wel steeds doe is mijn camera meenemen. Je zou zeggen dat je via de geijkte paden die ik de laatste tijd bewandel - moet toch weer eens verandering in komen - alles wel op de plaat zou hebben gezet. Dat is deels waar, maar de natuur is toch steeds weer nèt iets anders. Momenteel is de periode dat er veel bloemen te zien zijn.

Vogels zijn erg moeilijk om te fotograferen, en dan heb ik het niet over de half-tamme (of half-wilde) vogels zoals koet, wilde eend, houtduif of al die ganzensoorten van tegenwoordig, maar over zangvogels waaronder de nachtegaal. Ze leven erg verborgen en als je ze zich laten zien zijn ze foetsie op het moment dat je de camera op hen richt. Ik ben geen professional die uren in een schuilhut gaat zitten, wie weet komt dat er ooit nog eens van. Maar een enkele keer tref je het.

 
 
 
Eergisteren zijn secretaris Wim en ik weer bij een paar mensen op bezoek geweest met een roemrucht sportverleden. Nu waren het dames van de roemruchte sportvereniging Celebes, waar onder andere Haag Atletiek uit voortgekomen is. Wij gingen ook om oude plakboeken te bekijken, wellicht zit daar iets bij dat voor het archief van Haag Atletiek en/of het clubblad interessant kan zijn. De dames die wij spraken waren onder andere Corrie Timmers-van der Kley en Nel Jalink. Eerstgenoemde was tien maal Nederlands Kampioen met haar volleybalteam en maakte deel uit van de estafette-sprintploeg tijdens de Olympische Spelen. Wij hopen binnenkort nog wel dè topatlete uit die tijd, Joke Bijleveld, te ontmoeten en te interviewen.
 
 
 
Straks ga ik naar de Kadeloop in Schipluiden, maar eerst zetten we een tuinbank in elkaar. Het oude bankje dat in de voortuin stond is inmiddels geëmigreerd naar de achtertuin waar wij nog een tijdje van hem hopen te genieten. De nieuwe tuinbank hebben wij online besteld en de dag daarop is-ie bij ons afgeleverd, zware houten onderdelen in een grote doos, met een zak lange schroeven erbij. Het zal straks wel de nodige 'buurman en buurman' achtige taferelen opleveren om 'm in elkaar te zetten...



 

Geen opmerkingen: