donderdag 18 juli 2013

Vlinderen


Wim, onze trainer, is weer 'back in town' na een lange, welverdiende vakantie in Frankrijk. Er stond een duurloopje op het programma, voorafgegaan door de gebruikelijke inloop-sessie en wat korte versnellingen in combinatie met loopscholing. Veel meer kan ik er niet over vertellen omdat ik vrij snel afgehaakt ben. Het heup/onderbil ongemak is toch nog aanwezig, elke stap is pijnlijk dus dat liep niet lekker. Hopelijk wordt het geen langduriger blessure, even afwachten maar. Voor mijzelf heb ik de in totaal 75 minuten volgemaakt in een aangepast tempo.

Eenmaal terug aan de Laan van Poot, zag ik Jan Passchier - die al enige tijd geblesseerd is - blootsvoets lopen op het grasveld. En omdat mijn schoenen als lood voelden aan mijn benen, kreeg ik de ingeving om zijn voorbeeld te volgen. Dus schoenen en sokken uit en verdomd, wat liep dat lekker over het gras! Het voelt inderdaad heel licht en natuurlijk aan, dat ga ik meer doen. Of ik mij uitsluitend op 'bare foot running' zal gaan richten is de vraag, in ieder geval lijkt het mij prima ter afwisseling en op de juiste ondergrond .


Overdag zijn wij tot twee keer toe, in de auto van mijn dochter, naar het tuincentrum gegaan. Dit allemaal ter voorbereiding op de grote dag waarover later meer. De tweede keer moest er zoveel mee terug dat ik ben gaan lopen (wandelen) vanaf tuincentrum Ockenburgh naar huis, al met al ook zo'n drie kwartier dus ik heb mijn kilometers wel gemaakt gisteren.

 
Begin dit jaar heb ik een deel van de tuin 'vlindervriendelijk' ingericht. Dat wil zeggen: ik heb planten neergezet die volgens de boekjes vlinders aantrekken waaronder Verbena (IJzerhard), Lavendel en Hemelsleutel (Sedum Spectabile). Bij de vijver staan ook vlindertrekkers: twee vlinderstruiken (Budleja),  Koninginnekruid (Eupatorium), Kattestaart (Lythrum), Vrouwenmantel (Alchimella) en Smeerwortel (Symphythum). In het kruidenhoekje staat onder meer Wilde Marjolein (Origanum Vulgaris), Munt, Tijm en Bieslook.


Het is een komen en gaan van bijen, hommels en zweefvliegen in de tuin, dus de planten maken hun reputatie waar, ook al staat lang niet alles in bloei.

Leuk en aardig natuurlijk, maar waar blijven de vlinders? Zelfs tijdens mijn wandelingen door onze bloemrijke omgeving zie je ze niet of nauwelijks. Misschien komt het door het late voorjaar, want de laatste dagen zie je er zo nu en dan eentje fladderen. Gisteren hadden we steeds terugkerend bezoek van een Koolwitje en ook zag ik afgelopen week een Hooibeestje, het piepkleine Muntvlindertje en een regelmatig overfladderend Icarusblauwtje. Ze zijn er dus wel, maar niet in groten getale. Misschien komt dat nog.

Geen opmerkingen: