donderdag 25 juli 2013

Hoogzomerse duizendjes

Grote kaardebol (Dipsacus fullonum)

Misschien was het gisteren wel de rustigste trainingswoensdag van het jaar. Alleen onze groep al bestond ditmaal uit slechts vier dames - waaronder Ellen (na lange tijd weer eens)- en vier heren, en na afloop van de training kon je een kanon afschieten in het clubhuis. Nou ja, dat laatste was toch geen goed idee geweest want er zaten en stonden wel degelijk mensen, zij het amper een kwart van het aantal dat normaliter aanwezig is op woensdagavond. De grote vakantie-uittocht is kennelijk een feit.


Op het programma stond een loopje met daarbinnen drie maal 1000 meter in een flink (10 km) tempo. Aanvankelijk ging het best goed en kon ik aardig meedraaien (tweemaal 4'35''), maar halverwege de training kreeg ik toch weer een beetje last van een opspelende rechterheup/bil, niet ernstig maar toch genoeg om te besluiten de derde 1000 meter te laten schieten. Overigens ging ons nieuwste groepslid Marianne ('snelle Marianne' moet ik eigenlijk schrijven) weer als een speer, 3'47'' bij de eerste 1000 meter en iets langzamer bij de volgende twee.


Overdag ging ik op de fiets naar tuincentrum Ockenburgh waar ik twee fraaie Verbena's kocht, één grote voor de voortuin (leuk voor de vlinders) en één voor de bloemenborder. Maar voordat ik daar ging winkelen toch nog even Heemtuin Ten Bosch ingeschoten. En zowaar, eindelijk zag ik meer vlinders dan tot dusver dit jaar het geval was. Grote en kleine koolwitjes, een citroenvlinder en veel Zandoogjes. Ze fladderden vrolijk over en door een veelkleurige 'wilde' bloemenweide, zo eentje waarvan er niet genoeg mogen zijn wat mij betreft. Voor zover mogelijk, daar toch wat plaatjes van gemaakt...


Veenhooibeestje (Coenonympha tullia)
Bruin Zandoogje (Maniola Jurtina)
 
 

Geen opmerkingen: