zaterdag 13 juli 2013

Kyocera Beach Challenge: North Sea Festival vanaf de zijlijn

Het North Sea Jazz Festival. Het is alweer een tijd geleden dat ik daar was. Dit jaar was het er na lang aarzelen (toch een rib uit je lijf) bijna van gekomen, maar op het moment dat ik naar de site klikte om tickets te bestellen bleek het uitverkocht. Het probleem loste zich zo vanzelf op. Dan maar naar dat andere North Sea Festival, nog dichter bij huis!

Evenals vrijdagavond was het vandaag, zaterdag, een levendige bedoening op Kijkduin. Ook ditmaal ben ik gaan kijken, als toeschouwer en supporter al is er niemand die zó goed kan supporteren - of is het supporten? - als Anne. Urenlang stond ze op haar plek, bij de opgang vanaf het strand naar het Deltaplein, waar alle deelnemers van de diverse triathlon-varianten meerdere keren omhoog gaan, hetzij lopend, hetzij met de fiets.


Vanmorgen rond 11.00 uur ging ik even kijken naar de start en een deel van het verdere verloop van de recreatieve triatlon. Aanvankelijk dacht ik dat van onze vereniging alleen Ruud Fabrie zou meedoen, naderhand zag ik echter ook anderen onder wie Cor van der Geest en Ilse Bouman, laatstgenoemde zou naderhand tweede dame worden. Met Lodewijk ben ik ook even bij de Puinduinen gaan kijken waar de triathleten, recreanten of niet, met doodsverachting scherp afdaalden op hun ATB's of tegen hellingen opzwoegden, al dan niet met de fiets op de rug maar meestal peddelend en stoempend. Een impressie van de recreatieve triathlon hierboven!

Om half vier gingen de deelnemers aan het WK Triathlon van start, en wel de eliterunners. Ook hier ging ik heen, in de tijd tussen de recreatieve triathlonners (eigenlijk een beledigende aanduiding voor mensen die zo afzien) en de deelnemers aan de WK inclusief de junioren en de elite ging in boodschappen doen, naar huis en onder andere de foto's van de ochtendsessie inladen. Teruggekomen, weer veel bekenden tegengekomen onder wie eerdergenoemde enthousiaste Anne, Karin en Sjoerd, Jos en Ronald, drie snellere jongens van onze club die daags ervoor nog een strijd tijdens de Beachrun hadden uitgevochten.

Ook zag ik de duinen, waar ik een hele tijd heb staan kijken, de gebroeder Gerritsma (Bert zie ik zondagmorgen ook weer bij de Kerkpolderloop) en Jan Spaans (met hond en fiets), een oude buurtgenoot en loopvriend die ik zo nu en dan zie. Met laatstgenoemde werden heel wat loopverhalen uit het verleden opgehaald. Bijvoorbeeld over die keer dat wij aan een korte recreatieve Beach Challenge deelnamen en het opeens pikkedonker werd en het ging onweren, ik ben toen uitgestapt. Of over die keer - zeker tien, twaalf jaar geleden, misschien wel langer - dat ik tijdens een 5 km loopje door de duinen helemaal doodging omdat Jan mij voortdurend gelastte bij hem te blijven wat mij uiteindelijk een tijd van dik 20 minuten opleverde, destijds een pr. voor dat decennium. Of die keer (en dat kan ik mij echt niet meer herinneren) dat er een strandloop was in het kader van Live Aid (dat zal medio jaren tachtig zijn geweest) en ik in bloedvorm was. Jan zei dat het noodweer werd en er eigenlijk niet meer te lopen viel, hij en vele anderen stapten uit maar ik bleef gaan. Jammer dat ik dit niet meer weet. Tja, memories...

Jan was en is nog steeds een heel goede loper die nog regelmatig loopt met zijn zoon Daniël, een verwoed surfer (vijfde van Nederland) en tevens bondscoach van de surfers.

Zo, al kletsend over vroegâh, duurde het wachten op de eerste elite-triathleten (de allerbeste van de wereld derhalve, ze kwamen uit alle windstreken) niet zo lang. Uiteindelijk toch nog wat fotootjes gemaakt van die snelle jongens zoals Conrad Stolz uit Zuid-Afrika (hij werd uiteindelijk winnaar en wereldkampioen), Ruben Ruzafa uit Spanje en Brice Dauborn uit Frankrijk die respectievelijk tweede en derde werden. En de andere eliterunners natuurlijk, alsmede enkele lopers die nog hoorden bij de eerder gestarte WK-runners.

Hieronder een impressie van de Elite-triathleten!

Geen opmerkingen: